Informatie over banden

Wat wordt er bedoeld met de verschillende aanduidingen op de band?

Voorbeeld:     185 / 60 / R14  86 S

185   Breedte van de band in mm
60   Dit is de hoogte van de band weergegeven in een percentage van de breedte
R   Tegenwoordig worden er voor auto’s enkel met Radiale banden geleverd
(opbouw van de band)
14   Buitendiameter van de velg, uitgedrukt in inch (= 2,54 cm)
86   Draagvermogen (gewicht)
S   Snelheidsindex: dit geeft de maximale snelheid aan wat met de band mag
worden gereden

(Het is wettelijk verplicht de auto uit te rusten met een band die voldoet aan de maximale snelheid die de auto kan gaan rijden.)

Snelheidsindex:

M 130

R 170

H 210

N 140

S 180

V 240

P 150

T 190

W 270

Q 160

U 200

Y 300

Zijn mijn banden versleten?
U kunt aan de slijtagegraad- indicatoren in de hoofdprofielgroeven zien wanneer uw banden vervangen moeten worden. Slijtagegraad-indicatoren zijn kleine verhogingen in de groeven van het profiel. Als de dikte van het rubber gelijk is met deze verhoging (wettelijke limiet van 1,6 mm) moeten de banden verwisseld worden. Doet u dat niet, dan bent u in overtreding en brengt u uw eigen veiligheid (en die van andere weggebruikers) in gevaar.

Wij raden u nadrukkelijk aan deze limiet niet af te wachten. De leasemaatschappijen hanteren een minimum profieldiepte van 2 mm. Nieuwe autobanden hebben een profieldiepte van circa 8 mm.

Voor winterbanden is het advies om bij een profieldiepte minder dan 4 mm de banden te vervangen. Dit is beter voor uw veiligheid. Met name het grootste gevaar is de combinatie van versleten banden met gladde en/of natte wegen. De remweg loopt al snel op bij regen en het gevaar voor aquaplaning wordt groot met versleten banden. Bij twijfel kunt u langs gaan bij uw bandenspecialist. Uiteindelijk beslist via autobeheer of de betreffende leasemaatschappij of de banden vervangen dienen te worden.

Wat is de juiste bandenspanning?
De juiste bandenspanning is van belang voor veiligheid en levensduur en dient koud gecontroleerd te worden. Controleert u uw banden warm? Tel dan 0,3 bar op bij de aanbevolen spanning. Eén keer in de maand uw bandenspanning controleren en aanpassen verlengt de levensduur van de banden.  Controleer daarbij de door de autofabrikant opgegeven adviesspanning, dit advies moet worden gevolgd. Bij winterbanden luidt het advies een verhoging van 0,2 bar van de waarde in de tabel. Vergeet bij de spanningscontrole uw reservewiel niet.

Verlies van spanning kan verklaard worden door

  • Een natuurlijk verlies (banden laten altijd een klein beetje lucht door).
  • Kleine gaatjes die, bij een tubeless band, niet direct leiden tot een lekke band, maar op termijn wel blijvende schade aan de band kunnen toebrengen.
  • Daling van de omgevingstemperatuur.

bandenspanning 

Tips voor het vervangen van een lekke band:

  • Neem altijd een paar handschoenen mee.
  • Zorg ervoor dat er altijd een vuilniszak in uw kofferbak ligt. Hier kan de lekke band dan in worden gedaan. Dit is vooral handig wanneer deze onder de modder zit!
  • Probeer niet te rijden met de band zonder spanning. Dit voorkomt dat u de band kapot rijdt.
  • Zet de alarmlichten aan en zet de auto in de versnelling en op de handrem.
  • Plaats ongeveer 30 meter achter de auto een gevarendriehoek en draag bij voorkeur een veiligheidsvest.
  • Wanneer de bodem te zacht is, kan de krik erin wegzakken. Zorg dus voor een plankje.
  • De lekke band kunt u verwisselen met de reserveband. In het instructieboekje van uw auto kunt u terug vinden waar deze is opgeslagen in uw auto.
  • Als u de moeren niet goed aandraait, loopt u het risico dat u uw remschijven verbuigt en schade  toebrengt aan uw ophangingsysteem.
  • Om de moeren gelijkmatig en op de juiste wijze aan te draaien, adviseren wij u een dynamometrische moersleutel te gebruiken. Met deze sleutel kunt u de kracht bij het aandraaien van de moeren doseren.
  • Als u niet beschikt over zo’n sleutel, ga dan zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde bandenspecialist om uw wielen te laten controleren.
  • Wanneer u het reservewiel net heeft verwisseld, moet u niet te hard rijden. Het is mogelijk dat de bandenspanning niet juist is en dan loopt u het risico dat u geen volledige controle over uw auto heeft. Ga vervolgens met de lekke band naar de bandenspecialist bij u in de buurt en verzoek hen de band te repareren. Zij zullen uw band inspecteren en indien mogelijk deugdelijk repareren.

 

Wat zijn zomerbanden?
De benaming ”zomerbanden” is de laatste jaren ontstaan. Hiermee wordt een duidelijk onderscheid gemaakt met winterbanden. Eigenlijk zou je dit type band ook als “reguliere” band kunnen omschrijven. Ze bieden onder Nederlandse weersomstandigheden de beste rijeigenschappen omdat ze veel grip hebben, water en warmte prima afvoeren en een lange levensduur hebben. Wanneer de buitentemperatuur echter onder de 7 graden Celsius komt, zijn winterbanden een betere keuze.

Wanneer moet ik van zomer- naar winterband wisselen (indien van toepassing)?
Bij temperaturen beneden 7 graden Celsius hebben winterbanden een kortere remweg op natte wegen dan zomerbanden. Het loopvlakrubber blijft bij lage temperaturen ook elastischer en daarom is een optimale grip op sneeuw en ijs gegarandeerd. Uitgaande van een gemiddelde temperatuur van 7 graden Celsius kunt u – in Nederland – uw winterbanden het best laten monteren aan het eind van september. Het monteren van uw zomerbanden kan het best in april. U rijdt dus met winterbanden als de “R” in de maand zit.

Waarom verandert het rijgedrag na de montage van winterbanden?
Een moderne winterband heeft geen mindere wegligging dan een zomerband. Wel is er een verschil tussen een nieuwe band en een versleten band. Vaak worden stuggere zomerbanden met hoge snelheidscodering vervangen door soepelere winterbanden. U zult merken dat een dergelijke band zichzelf perfect stabiliseert. Het is een ander bekend gegeven dat de wegligging verandert als onder één auto met zowel zomer- als winterbanden wordt gereden. We raden daarom aan om altijd op vier gelijke banden te rijden voor de beste wegligging.

Vriendelijke groeten,

Team via autobeheer