Autobelastingen vanaf 2017

autobelasting2017

De Autobrief 2 is op 5 juli jl. goedgekeurd door de Eerste Kamer. Dat betekent dat u vanaf 2017 met een aantal wijzigingen te maken krijgt. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor u samengevat. Bent u op zoek naar advies over deze wijzigingen?

Bijtelling

Per 1 januari 2017

  • Is het algemeen bijtellingspercentage verlaagd naar 22% (was 25 %) van de waarde van de auto. Het bijtellingspercentage van 22% geldt alleen voor nieuwe auto’s met een datum van eerste toelating op weg vanaf 1 januari 2017.
  • Voor auto’s met een datum van eerste toelating op weg vóór 1 januari 2017 blijft het algemene bijtellingspercentage 25%. Deze auto’s profiteren dus niet van het verlaagde bijtellingspercentage van 22%.
  • Wordt er geen korting meer gegeven voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gr/km.
  • Wordt er geen korting gegeven voor auto’s met een CO2-uitstoot van 51 tot en met 106 gr/km.
  • Geldt er een korting van 18% op het algemene bijtellingspercentage van 22% voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van 0. Het bijtellingspercentage wordt dus 4%.

Per 1 januari 2019

  • Wordt het bijtellingspercentage voor een specifieke groep auto’s voor onbepaalde tijd afgeschaft. Dit geldt voor de auto’s met een datum eerste tenaamstelling vóór 1 juli 2012.
  • Wordt een cap geïntroduceerd van €50.000 van de catalogusprijs tot waar de korting voor nulemissieauto’s van toepassing is. Op het deel van de catalogusprijs boven €50.000 is het algemene bijtellingspercentage van 22% zonder korting van toepassing.
  • Deze cap geldt niet voor auto’s die worden gevoed met waterstof.

Motorrijtuigenbelasting

Met ingang van 2017 tot en met 2020

  • Zijn nulemissieauto’s volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met het jaar 2020.

Per 1 januari 2017

  • Wordt de motorrijtuigenbelasting eenmalig verlaagd met 2% voor alle personenauto’s en bestelauto’s voor particulieren. Vervalt de gewichtscorrectie van 125 kg voor personenauto’s aangedreven door een elektromotor met een accupakket. Voor bestelauto’s blijft de huidige gewichtscorrectie in stand.
  • Blijft het halftarief (50% korting op het volledige tarief) t/m 2020 voor plug in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50.

Per 1 januari 2019

  • Geldt een toeslag van 15% in de motorrijtuigenbelasting voor vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s (met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km en uitsluitend bij bestelvoertuigen van 12 jaar en ouder).

BPM

  • Er wordt een aparte tarieftabel op basis van CO2-uitstoot ingevoerd voor plug in hybride elektrische personenauto’s. Er geldt geen vaste voet voor plug in hybride elektrische personenauto’s.
  • Dieseltoeslag is ook van toepassing op plug in hybride elektrische personenauto’s.
  • Vaste voet en BPM tarieven zijn jaarlijks onderworpen aan inflatiecorrectie. De tarieven in de BPM tabellen worden jaarlijks geïndexeerd.
  • Een stapsgewijze verlaging van de tarieven van de BPM tot en met 2020 van 14.7%.
  • De vaste voet is niet onderworpen aan de verlaging.

*In 2018 wordt het wetsvoorstel geëvalueerd, zodat wellicht beleidsmatig bijgestuurd kan worden vanaf 2019.
Nul emissie auto’s blijven tot en met 2020 vrijgesteld van BPM.

Bron: LeasePlan Nederland