Autobrief 2 door Eerste Kamer, VNA richt zich op 3

0988767001467807036_small

De Eerste Kamer heeft gisteren ingestemd met het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief 2. Hiermee gaat de nieuwe autobelastingwetgeving definitief in 2017 in.

De Tweede Kamer had in april de Autobrief 2 aangenomen. Er zijn geen wijzigingen meer op deze inhoud gekomen. Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten meldt dat het huidige 25 procent tarief van kracht blijft op alle auto’s met een eerste tenaamstelling dit jaar. Er is over gesproken om dat in 2017 bij te stellen naar 22 procent, maar dat gaat niet door.

VNA-directeur Renate Hemerik is tevreden dat de vlaktaks van 25 naar 22 procent gaat. “Ik had liever een veel sterkere daling gezien, maar dat bleek nu niet realistisch.”

Voor Autobrief 3, voor de periode na 2020, zet de VNA opnieuw in op een verlaging van de vlaktaks. De VNA wilde dat het kabinet het hoogste bijtellingstarief van 22 naar 21 of 20 procent zou verlagen. “Het is goed dat de meeste kortingen zijn verdwenen en daarmee de marktverstoring. Op nul-emissie auto’s na is de autokeuze straks niet meer afhankelijk van de bijtellingcategorie.”

Vanaf 2017 geldt voor nul-emissie auto’s, zoals EV’s en waterstofauto’s, een bijtellingstarief van 4 procent. Voor alle andere auto’s geldt een vlaktaks van 22 procent bijtelling. Dat gaat ook voor phev’s gelden, dat zou eerst geleidelijk gaan. Maar, verduidelijkt de VNA, om de particuliere markt aantrekkelijk te houden geldt tot en met 2020 het halftarief voor de mrb voor auto’s met een uitstoot tot 50 gr/km CO2.

De bpm voor phev’s valt juist hoger uit dan dit jaar, vanaf volgend jaar wordt namelijk een nieuwe bpm-tabel geïntroduceerd.

Bron: Automotive online