Traditiegetrouw werd op de derde dinsdag van september de troonrede voorgelezen en de miljoenennota gepresenteerd. In het kort kunnen we zeggen dat mobiliteit voor iedereen duurder wordt. Daarbij zijn de prikkels om te kiezen voor minder vervuilende auto’s vrijwel volledig verdwenen. Al met al is er een remmend effect op de verdere verduurzaming van mobiliteit in Nederland. De belangrijkste beleidskeuzes die gemaakt zijn met impact op zakelijke mobiliteit lees je in onderstaand artikel.
Voor elektrische auto’s die in 2024 nieuw worden geregistreerd, geldt een bijtellingstarief van 16% over de cataloguswaarde tot €30.000. Dit tarief stijgt in 2025 naar 17% en vanaf 2026 verdwijnt de bijtellingskorting volledig, waarna het reguliere tarief van 22% over de volledige fiscale waarde van toepassing is.
Vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Dat betekent dat ondernemers bpm moeten betalen over hun nieuwe, na 1 januari 2025 geregistreerde, bedrijfswagen. Hoeveel bpm je betaalt voor jouw bedrijfswagen hangt af van de CO2-uitstoot. Exacte bedragen zijn nog niet bekend, eerder is €66,91 per gram CO2-uitstoot gecommuniceerd. Dit bedrag zal naar verwachting nog geïndexeerd worden.
De bpm-vrijstelling voor emissieloze auto’s, zoals elektrische auto’s, geldt tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 vervalt deze vrijstelling en wordt het vaste deel van de bpm, naar verwachting, met €200 verhoogd. Het variabele deel blijft afhankelijk van de CO2-uitstoot.
De korting op de MRB voor elektrische auto’s blijft in 2025 nog 75%, maar wordt vanaf 2026 verlaagd naar 25%. Na 2030 wordt de korting op MRB voor elektrische auto’s volledig afgebouwd.
Tot 2025 krijgen eigenaren van plug-in hybrides (PHEV’s) 50% korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 2025 wordt dit verlaagd naar 25%, vanaf 2026 vervalt de korting volledig.
De SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfswagens stopt na 2024. Tot het einde van dit jaar kun je nog maximaal €5.000 subsidie ontvangen voor de aankoop of lease van een nieuwe elektrische bestelwagen. Deze regeling is bedoeld voor nieuwe, nog niet-geregistreerde elektrische bedrijfswagens in de voertuigcategorieën N1 en N2 (tot 4.250 kg).
Gemeenten mogen vanaf 2025 zero-emissiezones aanwijzen waar vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet langer welkom zijn. Inmiddels hebben 29 gemeenten een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen of doen daar onderzoek naar. De ingangsdatum van deze zone kan per gemeente verschillen. Actuele informatie vind je op de website opwegnaarzes.nl. Zorg dat jouw wagenpark voorbereid is op deze veranderingen.
Bron: Arval