Zakenauto van het jaar 2025

Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2025: BMW koning van de zakenautomarkt

De Renault Scenic E-Tech is uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer 2025.

Bron: Automotive Management

Archief:

Volvo XC40 verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2024

De Volvo XC40 is woensdagavond gekroond tot Zakenauto van het Jaar 2024, en volgt hiermee de Skoda Enyaq iV op.

Tijdens de uitreiking van de Driving Business Awards van AM in Ermelo kregen Arthur van Es en Frits Giesbers van Volvo Nederland de prijs overhandigd. De onderscheiding van het meest veelbelovende nieuwe model – de Beste Nieuwkomer van het Jaar – ging naar de BMW iX1.

Vorig jaar eindigde de Volvo XC40 al in de top 5 van de zakenautoverkiezing en dit jaar is de auto uitgeroepen tot winnaar. Voor sommige leden van de vakjury is het een verrassende uitslag want ‘hij is al zo lang op de markt’. Aan de andere kant is de XC40 nog altijd razend populair bij leaserijders én leasemaatschappijen. “De auto verdient het”, oordeelt de jury.

Bron: Automotive Online

Skoda Enyaq verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2023

Thomas Duste en Robert Neefjes namen de belangrijkste business-to-business autoprijs van Nederland in ontvangst tijdens de Driving Business Awards.

Door: Nienke Eusterbrock, 28 september 2022

De Skoda Enyaq is woensdagavond gekroond tot Zakenauto van het Jaar 2023. Tijdens de Driving Business Awards van Automotive Management in Nieuwegein ontvingen Thomas Duste (manager product marketing Škoda bij Pon Automotive) en Robert Neefjes (manager lease, rent en aftersales B2B – Pon Business Mobility) de prijs uit handen van juryvoorzitter Odiel Mennink en AM’s adjunct-hoofdredacteur Gandor Bronkhorst. De onderscheiding van het meest veelbelovende nieuwe model – de Beste Nieuwkomer van het jaar – ging naar de BMW i4.

De vakjury is met name lovend over de het totaalpakket dat de auto te bieden heeft voor “een nuchtere prijs”. Zo valt te lezen in het juryrapport: “De Enyaq springt eruit vanwege zijn prijs-kwaliteitverhouding. Het interieur valt op vanwege het hoge afwerkingsniveau. De Enyaq staat op hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.4, maar toch levert Skoda een beter product, vindt de jury. “Je krijgt een auto met een Skoda-signatuur, de kwaliteit van het Volkswagen-concern in een auto die net iets groter, completer en betaalbaarder is dan zijn concurrenten.”

Thomas Duste: “We zijn 1,5 jaar geleden begonnen met de Enyaq, we hebben in die tijd veel meegemaakt en zijn nu de best verkochte elektrische auto van Nederland. Vorig jaar waren we de beste nieuwkomer, dit jaar twee nominaties dus het is wel echt de kers op de taart.”

Bron: Automotive Management

Kia Niro verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2022

De Kia Niro is woensdagavond gekroond tot Zakenauto van het Jaar 2022. Tijdens de Driving Business Awards van Automobiel Management in Putten kreeg algemeen directeur Léan Verstoep van Kia Nederland de prijs overhandigd. De onderscheiding van het meest veelbelovende nieuwe model – de Beste Nieuwkomer van het jaar – ging naar de ŠKODA ENYAQ.

Potten breken op de zakelijke markt. Dat was het doel dat algemeen directeur Léan Verstoep van Kia Nederland stelde in 2013. Die missie is anno 2021 dik geslaagd met de prestaties van het merk en de zeer succesvolle Niro. Na de eerste acht maanden van 2021 stond het Zuid-Koreaanse merk volgens cijfers van RAI en BOVAG met 19.615 verkochte auto’s bovenaan de lijst, voor Volkswagen en Toyota. De Niro voert met 6.686 registraties de ranglijst van best verkochte modellen aan, voor de Volvo XC40 (5.824) en de Kia Picanto (5.773). De jury van de verkiezing Zakenauto van het Jaar is unaniem: niemand kan om de Niro heen.

“De Kia Niro is uitgegroeid tot een heuse bestseller, scoort prima in het dagelijks gebruik en is door de jaren heen verder opgewaardeerd. Dit Koreaanse merk kent bovendien een stabiele import- en dealerorganisatie, wat zeer belangrijk is voor de zakelijke markt. Deze topnotering is een beloning voor de veranderingen die het merk en dit model in de markt hebben teweeggebracht. Dat belooft veel voor de toekomstige nieuwe generatie van deze verkooptopper”, benadrukt juryvoorzitter en hoofdredacteur van Automobiel Management Remco Nieuwenbroek.

Strategie

Léan Verstoep, Managing Director van Kia Nederland: “Met onze consistente strategie hebben we een sterke positie op de zakelijke markt verkregen en zijn we dit jaar uitgegroeid tot de nummer 1 van Nederland. We zijn er trots op dat de Niro tot en met september 2021 al bijna twee jaar de bestverkochte auto van Nederland is én nu ook Zakenauto van het jaar 2022. De erkenning van de vakjury is voor ons een extra bevestiging dat we met de hele Kia-organisatie op de goede weg zijn richting een duurzaam succesvolle toekomst met grensverleggende elektrische auto’s en slimme mobiliteitsoplossingen.”

Bron: Automobiel management

Tesla Model 3 verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2021

De Tesla Model 3 is gekroond tot Zakenauto van het Jaar 2021. Tijdens de Driving Business Awards van Automobiel Management noemde de jury dat in meerdere opzichten memorabel. Voor het eerst, na ruim drie decennia, gaat deze prijs namelijk naar een elektrische auto.

Zeker de lease- en fleetwereld moesten aan de aanpak wennen, zo meldt de jury. “In details werden er door de jury vraagtekens gezet, zoals bij de aflevering en service. Aan de andere kant is het product zeer geliefd en is het eigen laadnetwerk van Tesla een belangrijke troefkaart. De Model 3 scoort ook prima cijfers in de kosten en overtuigt met zijn prestaties en praktische bruikbaarheid. Ook door een groot rijbereik.” Tesla’s Nederlandse directeur Kim Liebrechts reageert trots op de overwinning. “Fantastisch! Het is een waar statement dat een elektrische auto de titel ‘Zakenauto van het Jaar’ draagt. Niet alleen voor onze Model 3, maar ook voor het elektrisch rijden in het algemeen. We zijn megatrots op deze prijs, aangezien we vorig jaar Beste Nieuwkomer waren en dit jaar die belofte hebben waargemaakt.”

Bron: Autoweek.nl

Volkswagen Polo is Zakenauto van het jaar 2020

woensdag 25 september, 2019

Een vakjury heeft de Volkswagen Polo uitgeroepen tot ‘Zakenauto van het Jaar 2020’ en de Citroën Jumpy tot ‘Bestelauto van het Jaar 2020’. Bij deze Driving Business Awards-uitreiking ging de onderscheiding van het meest veelbelovende nieuwe model – de Beste Nieuwkomer – naar de Tesla Model 3.

De Polo – die tevens klassewinnaar werd in het segment van de compacte auto’s – kreeg de titel vooral vanwege zijn rol als “vaste waarde in de zakenautowereld. Het is bijzonder knap dat de Polo inmiddels bijna de rol van de Golf overneemt. Niet voor niets is dit hele segment in de wandelgangen naar deze auto vernoemd: de Polo-klasse. Ook voor het snelgroeiende aantal werknemers met een ‘mobiliteitsbudget’ is hij – vaak via Private Lease – een gewilde keuze”. Aldus de jury.

De zakenautorijder kiest in plaats van de traditionele businessclass steeds vaker voor compacte en elektrische modellen. De Tesla Model 3 werd dan ook bekroond tot Beste Nieuwkomer. De langverwachte ‘betaalbare’ Tesla is dit jaar al een verkoopsucces en ruimschoots voorradig. Op basis van ervaring in de werelden van leasing, fleet-management en autojournalistiek voorspellen de vakjuryleden dat de Model 3 het in de toekomstige Zakenauto van het Jaar-verkiezingen ver kan schoppen.

Bron: Trendsinautoleasing.nl

Zakenauto van het jaar 2019: De BMW 5-Serie

De BMW 5-serie uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2019. Dit gebeurde tijdens het Driving Business evenement van Automobiel Management.

De wereld van het zakelijk rijden is de afgelopen jaren snel veranderd, met name onder invloed van fiscale maatregelen. Nu de overheid sinds dit jaar meer rust in het ‘bijtelling gebouw’ heeft gecreëerd, zijn ondernemingen en de zakenautorijder weer meer vrij in hun keuzes.

Des te indrukwekkender is het misschien wel dat de overwinning van de Zakenauto van het Jaar verkiezing 2019 naar BMW gaat. De BMW 5-serie scoort niet alleen de hoogste positie in het segment van de grote zakenauto’s, maar doet dat zelfs zo overtuigend dat hij ook overall de winst naar zich toetrekt. Het verdient volgens de vakjury met name een compliment dat de ‘management-klasse’ 5-Serie heel goed scoort als het om de kilometer-kostprijs gaat. Terwijl dat voor de meer compacte genomineerden in de verkiezing in principe makkelijker zal zijn.

Het is zeker niet zijn enig troefkaart, valt in het juryrapport te lezen. Juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management: “BMW springt er ook uit door zijn innovatie, rijplezier en uitstraling. De vakjury geeft een hoge waardering voor het feit dat deze auto het in de ‘klassieke businessclass’ uitstekend doet. Keuzes worden weer met hart én verstand genomen.”

Bron: Automobiel Management

Opel Astra verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2018

Tijdens het Driving Business evenement van het vakblad Automobiel Management is de Opel Astra uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2018.

De winnaar van de Zakenauto van het Jaar 2018 – de Opel Astra – onderstreept dat ook een auto uit het betaalbare middenklasse segment zeker businessclass kwaliteiten in huis kan hebben. Na een moeilijke periode heeft het Duitse merk zich op indrukwekkende wijze teruggevochten. Belangrijke troefkaart is daarbij dat Opel nu ook de geavanceerde sterke en toch ook zuinige motoren beschikbaar heeft die veeleisende zakelijke gebruikers doorgaans verwachten

Met name de Astra Sports Tourer is met zijn extra ruimte en dynamische maar toch ook ingetogen design een populaire keuze bij lease-, fleet- en andere zakelijke rijders. De Zakenauto van het Jaar-vakjury stelt vast dat de Astra qua rijervaring niet onderdoet voor een model uit een hogere klasse.

Bron: Automobiel Management

Volvo XC90 verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2017

Tijdens het Driving Business Event van vakblad Automobiel Management is de Volvo XC90 uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2017.

De winnaar van de Zakenauto van het Jaar 2017 is met recht een businessclass auto. De grote Volvo XC90 wordt door de vakjury het hoogst gewaardeerd en volgt zodoende de Mercedes C-klasse op. De Zweedse SUV is de eerste van een nieuwe generatie modellen en maakte al meteen na zijn lancering – een kleine twee jaar geleden – veel los bij lease-, fleet- en ander zakelijke rijders.

Juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van vakblad Automobiel Management: ‘Met name de oplaadbare plug-in uitvoering scoorde enorm, aanvankelijk ook vanwege zijn bijtellingvoordeel natuurlijk. Inmiddels weten we dat het daar zeker niet alleen draaide, want ook andere uitvoeringen doen het prima.’

In zijn rapportage zegt de jury te verwachten dat de XC90 geen eenmalig succes zal blijken. Mede door de gunstige prijspolitiek van Volvo blijft de belangstelling voor het topmodel van de Volvo-range groot. Maar ook de pas gepresenteerde S90 is hard uit de startblokken gekomen.

Bron: Automobiel Management

zakenauto2016Mercedes-Benz C-klasse: Zakenauto van het Jaar 2016

Nadat de Mercedes-Benz C-Klasse vorig jaar tot Beste Nieuwkomer werd verkozen, is het meest verkochte model van Mercedes-Benz nu uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2016. De combinatie van een goede prijsstelling, uitstekende rijeigenschappen en een aantrekkelijk design werd door de jury bijzonder gewaardeerd. Als Lease Edition – een uitrustingspakket dat met name voor de zakelijke rijder interessant is – werd de C-Klasse als een complete en aantrekkelijke zakenauto beoordeeld. Vanzelfsprekend was er bijzondere aandacht voor de C 350 e. De plug-in hybrid komt bij zakelijke inzet in aanmerking voor slechts 7% bijtelling en levert daardoor een belangrijke bijdrage aan het succes van de C-Klasse in de zakelijke markt.

Niet alleen de C-Klasse zelf, ook de kwaliteit van het dealernetwerk heeft zijn bijdrage geleverd aan de totaalscore van de C-Klasse. Casper Haen, Directeur Sales Mercedes-Benz Cars: “Duurzaamheid, betrouwbaarheid en veiligheid zijn aspecten van ons merk die bij de toekenning van deze prijs zijn onderkend. Deze kwaliteiten zitten echter niet alleen in het DNA van onze producten, maar vooral ook in onze organisatie. Er is binnen onze organisatie consequent en doelmatig ingezet op het bewerken van de zakelijke markt en deze inspanningen werpen hun vruchten af. We zijn ontzettend blij met deze waardering en met de titel Zakenauto van het Jaar 2016.”

Bron: Mercedes-benz.nl

volvv60autovhjaar2015Zakenauto van het Jaar 2015: Volvo V60 wint

De Volvo V60 is verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2015. De Volvo eindigt daarmee voor de Renault Clio (2) en de BMW 5-Serie die derde werd. In het juryrapport is de motivatie van de jury verwoord.

Op het Driving Business Event van Automobiel Management is dit woensdag 24 september bekendgemaakt. De overwegingen van de jury zijn op het event uitgesproken door jurylid Marien Kreuger, als de vertegenwoordiger van leasemaatschappij Arval.

Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2015
Het is zo langzamerhand haast vanzelfsprekend dat het ministerie van Financiën een hoofdrol speelt bij de keuze van een nieuwe zakenauto. En dus ook bij deze verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2015. Het gaat zeker niet alleen om kille cijfers maar het zal duidelijk zijn dat het kostenplaatje bij de beoordeling wel met stip staat genoteerd.
De veranderde autobelastingen hebben rond de jaarwisseling voor tumultueuze taferelen in de autoshowrooms gezorgd. Sterker nog: sindsdien ziet het er op de weg anders uit. Daar rijden ontelbaar veel zakelijke rijders tevreden rond in hun plug-in hybride.
Het bijbehorende schokeffect dreunt in Den Haag nog flink door en zal zonder twijfel merkbaar zijn in de Autobrief 2 waar het wachten nog op is, dat wordt de wegenkaart voor het toekomstige fiscale beleid. De autowereld zet zich nu al schrap want je kunt op je vingers natellen dat 2015 een stormachtig jaar wordt. In zekere zin zitten we nu in het oog van de storm.
Dat levert een zeer gevarieerde Top-10 op bij deze verkiezing van de Zakenauto van het Jaar 2015. Vanzelfsprekend loopt het bijtellingvoordeel ook deze keer als een rode draad door de lijst maar gelukkig constateren we ook dat klassieke argumenten zoals prestige, comfort en rijplezier bij de meeste zakelijke rijders nog steeds ook belangrijk zijn.

Bron: Automobiel management


bmw3serieBMW 3-serie verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2014

Op het Driving Business Event van Automobiel Management is bekendgemaakt dat de BMW 3-serie is verkozen tot Zakenauto van het jaar 2014.

Tijdens de bijeenkomst in Kasteel Vanenburg in Putten heeft de vakjury bekendgemaakt dat de BMW dit keer de felbegeerde praktijkprijs krijgt. De jury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen, fleetowners, vakjournalisten en een onafhankelijke leaseconsultant. Op de feestelijke bijeenkomst werd de prijs in ontvangst genomen door Jan-Christiaan Koenders, de directeur van BMW Group Nederland. De nieuwe A-Klasse van Mercedes is verkozen tot de AMbitie 2014. Deze prijs gaat naar een auto die als bijzonder kansrijk wordt gezien voor de zakelijke markt. Martin Hegeman van Mercedes-Benz Nederland nam de prijs in ontvangst.

Bron: Automobiel management

fordfocusFord Focus verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2013

De Ford Focus is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2013 en de compacte Peugeot 208 kreeg van de jury de AMbitie-prijs als aanmoediging voor de toekomst. Dat is bekendgemaakt op het Driving Business Event van het vakblad AM Automobiel Management.

Voor de tweede maal  haalt Ford de titel Zakenauto van het Jaar binnen met de Focus.  De auto scoorde goed in alle beoordelingscategorieën, ook qua kwaliteit van de import- en dealerorganisatie, waardoor de Focus uiteindelijk de hoogste totaalscore behaalde van alle deelnemende auto’s . Wat ook meespeelde was dat de Focus een ijkpunt is voor rijeigenschappen en dat hij tegenwoordig dankzij innovatieve motorentechniek ook meedoet als het om de fiscale voordelen gaat ten gevolge van het bijtellingsbeleid. De Focus kreeg ook de meeste emotiepunten van de juryleden en daarmee is de overwinning overduidelijk.

Tweede werd de Fiat 500, een vermeldenswaardige score voor een kleine auto uit het a-segment. De Fiat werd vorig jaar overigens al derde, dus handhaaft zich in de top. De  bijzondere Citroën DS3 werd dit jaar derde en voor de rest bestaat de hele toptien uit relatief kleinere auto’s. De traditionele businessclass limousines raken uit beeld en dat is in lijn met de trend die de Nederlandse automarkt sinds enige jaren laat zien: kleiner (zuiniger) maar niet minder luxe.

Peugeot 208
Runner up in de zakelijke markt werd de Peugeot 208. De zakenautojury koos deze Franse auto tot de winnaar van de AMbitie, een aanmoedigingsprijs voor nieuwe zakenauto’s. Een handzame auto die voor Peugeot een rigoureuze breuk met het verleden betekent: zijn motortechniek is innovatief, de afwerking uitstekend en het infotainment krijgt zeker voor een auto in deze klasse veel aandacht. Wat de 208 vooral van zijn voorgangers onderscheidt, is een combinatie van een aanzienlijk lager gewicht en iets kleinere afmetingen. Toch is hij verrassend ruim en zijn de rijeigenschappen weer bijna ouderwets dynamisch. Een auto die ‘helemaal in deze tijd past’, aldus de jury. Hij zal het als auto van de zaak zeker goed gaan doen.

De Zakenauto van het Jaar is een praktijkprijs. De auto’s moeten zich minstens een jaar op de weg hebben bewezen. De jury bestaat uit directieleden van grote  leasemaatschappijen in Nederland, vertegenwoordigers van grote (inter)nationale fleetowners en ervaren autojournalisten. De jury’s worden voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad AM Automobiel Management, de initiator van de prijs.

Bron: Automobiel Management

Zakenauto van het jaar 2012

bmw5Op het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management is bekend gemaakt dat de BMW 5-Serie is verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2012.

De compacte hybride Lexus CT200h kreeg van de jury de AMbitie-prijs als aanmoediging voor de toekomst. Voor de derde maal in het 25-jarig bestaan van de verkiezing Zakenauto van het Jaar haalt de BMW 5-serie de titel binnen.

De jury liet in de einduitslag weinig ruimte voor twijfel. Met een forse voorsprong in cijfers troefde de BMW de nummer twee (Volkswagen Polo) af. En de populaire Polo, een auto uit het zogenoemde B-segment,  laat op zijn beurt de Fiat 500 achter zich. De Fiat is nog kleiner en behoort in het A-segment. Zakenauto’s komen allang niet meer alleen uit de D- en E-segmenten, dat bewijzen de Polo en de 500. Beide auto’s onderstrepen de democratisering van de zakenauto, ze zijn geliefd bij werknemers, werkgevers, leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders vanwege hun uitstekende prijs/prestatieverhouding. Zuinig, graag gezien met een hoge restwaarde, dat maakt deze auto’s populair bij grote groepen. De trend die de Nederlandse automarkt sinds enige jaren laat zien is kleiner (zuiniger) maar niet minder luxe.

De jury bestaat uit directieleden van de vier grootste leasemaatschappijen in Nederland,  vier grote (inter)nationale fleetowners en vier autojournalisten en wordt voorgezeten door hoofdredacteur Peter Brouwer van het vakblad Automobiel Management, initiator van de prijs. Deze experts kozen voor de BMW 5-serie om het uitstekende innovatieve Efficient Dynamics, waarmee het Duitse merk duurzaamheid en sportiviteit (en marketing) weet te combineren.

Runner up in de zakelijke markt werd de Lexus CT200h. Dezelfde jury als bij de zakenautoverkiezing koos deze auto met hybride aandrijving tot de winnaar van de zogenaamde AMbitie.  De jury was onder de indruk van de snelheid waarmee het Japanse premiummerk de compacte Lexus in relatief grote getale in de markt heeft weten te zetten, op een manier die ook acceptabel is voor de zakelijke markt. De jury zegt wel benieuwd te zijn naar de prestaties van het dun bezaaide dealernetwerk voor Lexus in Nederland. Met elf vestigingen is het een van de kleinste dealercorpsen.  Dat deze jury geloof heeft in meer duurzame vervoersoplossingen blijkt ook uit de tweede plaats voor de Nissan Leaf. Deze volektrische auto kreeg het volste vertrouwen van de vakjury.

Bron: Automobiel Management

Zakenauto van het jaar 2011:

CitroënC4PicassoDe CITROËN C4 Picasso mag zich vanaf nu een heel jaar Zakenauto van het Jaar noemen. De comfortabele en ruimtelijke C4 Picasso liet een veld van sterke kandidaten achter zich door op comfort, rijgedrag, kwaliteit èn vormgeving hoge punten te scoren.

CITROËN beschouwt deze  onderscheiding als een bekroning op de inspanningen van  haar dealerorganisatieA, die de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd om de zakelijke markt actiever te benaderen.

Fred  Romijn, Directeur Business Sales van CITROËN Nederland BV: “Wij zijn zeer verheugd met de onderscheiding Zakenauto van het Jaar 2011 voor de CITROËN C4 Picasso en Grand C4 Picasso.

Allereerst is de CITROËN C4 Picasso een kwalitatief hoogwaardig produkt dat goed laat zien waar het merk CITROËN met al haar Créative Technologie voor staat,  nu en  in  de toekomst. Comfort is een merkwaarde die erg past bij CITROËN,  maar ook  op  het  gebied  van  groene  labelling, veiligheid en rijeigenschappen  scoort de C4 Picasso uitstekend volgens het juryrapport.
Dat   vertaalt   zich  in  een  uitstekende  verhouding  tussen  waarde en kilometerkostprijs.  Ruim 12.000  zakelijke  C4  Picasso berijders zijn al overtuigd  dat hun auto dé zakenauto is: we hebben gemerkt dat zij -net als hun gezinsleden- het comfort en de ruimte zeer waarderen. We willen hen dan ook bedanken voor hun keuze!”

CITROËN Business Centers speciaal voor de zakelijke markt

Daarnaast heeft het merk CITROËN haar focus op de zakelijke markt vergroot. Zowel de dealerorganisatie  als de importeur heeft afgelopen jaren fors geïnvesteerd in een organisatie die aansluit bij de wensen van de zakelijke markt. Zo werden in 2010 maar liefst 8 CITROËN Business Centers aangesteld; CITROËN dealerbedrijven die hun focus extra op de zakelijke markt leggen. Een  CITROËN Business  Center  heeft  onder  andere  een  100% Business to Business-adviseur  in dienst  die  een  specifiek Business to Business-trainingsprogramma  doorloopt,  een vaste showruimte voor het CITROËN Bedrijfswagengamma en de Business-modellen van de personenauto’s, ruimere openingstijden en kortere  wachttijden, en een  Business  to Business receptionist met een apart telefoonnummer voor de zakelijke klant.

CITROËN Rent completeert het zakelijk aanbod door altijd passend vervangend of extra vervoer te kunnen bieden. Het aantal CITROËN Business Centers zal in 2011 verder  worden  uitgebreid  naar  20 vestigingen, verspreid over heel Nederland.

Fred Romijn: “Wij zien deze prijs dan ook als een bevestiging voor de gedane inspanningen en een echte aanmoediging voor de zakelijke toekomst van ons merk èn onze dealerorganisatie!” Voor zakelijke C4 Picasso rijders geldt dat vanaf 1 oktober hun voiture met gratis Wifi on Board wordt uitgerust.

Verkiezing initiatief van Automobiel Management
De  verkiezing  Zakenauto  van  het  Jaar  is een initiatief van Automobiel Management.  De  deskundige  jury  bestaat uit vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen,  uit  vertegenwoordigers van zeer grote fleetowners en uit  vakjournalisten. Bij de zakenautojury is dit jaar zitting genomen door Erik Henstra van LeasePlan Nederland, door wagenparkbeheerder Henk Gerritse van de Koninklijke BAM Groep en door autojournalist Niek Schenk. In de jury hebben  ook zitting  John  Spies  (ING  Car  Lease), Jochem Lubbers (Fleet Knowledge), Jacques Horsten (Defensie), Arjen van der Lugt (Athlon), Marien Kreuger (Arval), Rob van Ginneken en Henny Hemmes (beide autojournalisten). Juryvoorzitter is Peter Brouwer, hoofdredacteur van Automobiel Management.