Bestelauto van het Jaar 2023

Renault Kangoo E-Tech electric verkozen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2023′

De Renault Kangoo E-Tech electric is door een onafhankelijke jury van bedrijfswagenexperts uitgeroepen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2023’. De 100% elektrische bedrijfswagen bouwt voort op de sterke punten en innovaties van de Renault Kangoo met een verbrandingsmotor, die eerder werd uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2022’. De jaarlijkse ‘Bestelauto van het Jaar’-verkiezing is een initiatief van Automotive Management.

Bron: Automobielmanagement.nl

Archief:

Toyota Proace Electric verkozen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2022’

De Toyota Proace Electric is woensdag tijdens de Bestelauto Expo uitgeroepen tot ‘Bestelauto van het Jaar 2022’. De felbegeerde titel gaat hiermee voor het eerst naar een batterij-elektrische bedrijfswagen. De verkiezing is een initiatief van Automobiel Management en wordt elk jaar georganiseerd. Vorig jaar wist de Opel Combo de winst te grijpen.

De Toyota Proace Electric wist uiteindelijk de eerste prijs binnen te slepen, voor de nummer twee, de Mercedes-Benz eSprinter en de Peugeot e-Expert. Een hele prestatie, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden, redacteur bij Automobiel Management. “Als doorslaggevende aspecten gelden onder meer de zeer uitgebreide garantiebepalingen tot wel een miljoen kilometer en tot 15 jaar voor het accupakket, wat sterk bijdraagt aan de waardevastheid van de Proace Electric. Positief is verder het uitgebreide gamma dat de keuze biedt uit drie lengtes, waaronder een versie met dubbele cabine. Toyota toont zich verder innovatief met het aanbieden van kant-en-klare, speciale uitvoeringen die direct bij de dealer ‘uit de prijslijst’ besteld kunnen worden.”

Bron: Automobielmanagement.nl

Opel Combo is Bestelauto van het Jaar 2021

Na een pauze van zeventien jaar is er weer een model van Opel dat zich Bestelauto van het Jaar mag noemen; de Combo is door vakblad Automobiel Management uitgeroepen tot de titelhouder van het jaar 2021. Dit gebeurde woensdag tijdens de Driving Business Awards in Muiden. De keuze voor de compacte Combo is bijzonder, omdat de jury bij de voorgaande twaalf edities de meeste punten gaf aan een bestelauto uit het middelgrote of grote segment. De Combo neemt de titel Bestelauto van het Jaar over van de Citroën Jumpy.

De Opel Combo is onderdeel van een vierling, die PSA Groupe ook bouwt voor Peugeot, Citroën en Toyota. Technisch komen deze modellen nagenoeg overeen, terwijl in- en exterieur meer de huisstijl van de verschillende merken volgen. In het voordeel van de Combo spreekt dat Opel de moeite heeft genomen om de bedieningselementen niet van PSA te adopteren, maar die uit eigen huis te nemen. Niet dat die beter zijn, maar het straalt zelfvertrouwen uit; het is een stil bewijs dat het merk niet alleen zichzelf, maar ook de eigen clientèle serieus neemt. Bijzonder is ook dat de Combo een op papier marginaal gunstiger maatvoering heeft, wat bij aanschaf juist het verschil kan maken.

Bron: Automobielmanagement.nl

Citroën Jumpy is Bestelauto van het jaar 2020

Het is voor de eerste keer sinds de start van de verkiezing in 1990 dat Citroën de belangrijkste Nederlandse onderscheiding voor bestelauto’s krijgt. De nummer twee is de bijna identieke Peugeot Expert geworden. Maar de vakjury beoordeelt meer dan de bestelauto alleen; de kwaliteit van de importeur en de dealers is een zwaarwegend criterium, net als de kilometerkostprijs, die tot uitdrukking komt in de componenten leaseprijs en brandstofkosten. Het is hier dat er significante verschillen tussen de Jumpy en de Expert zijn ontstaan.

De Zakenauto van het Jaar is een praktijkprijs. De auto’s moeten zich op alle ter zake doende gebieden in het dagelijks gebruik op de weg hebben bewezen, met name ook op het gebied van de kilometerkosten. De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland (LeasePlan Nederland, Athlon Car Lease, Alphabet, ALD Automotive en Arval), vertegenwoordigers van grote fleetowners als CapGemini, onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten. De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management (AM).

Bron: Trendsinautoleasing.nl

Peugeot Expert Bestelauto van het jaar 2019

De middenklasse bestelauto Peugeot Expert is verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2019. De verkiezing is een initiatief van het vakblad Automobiel Management en vindt jaarlijks plaats. De Bestelauto van het Jaar 2019 is in gelimiteerde oplage beschikbaar als PEUGEOT Expert Sport Edition met een stoer en sportief design en voorzien van alle mogelijke opties en luxe.

De PEUGEOT Expert verscheen in 2016 op de markt en is een uiterst modern en competitief product. De middenklasse bestelauto van PEUGEOT heeft zich volgens juryvoorzitter Peter Brouwer, tevens hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management, in korte tijd bewezen als een comfortabele en prijstechnisch gunstige aanbieding: “Dat blijkt ook uit de scorekaart van de jury. Die gaf de Expert van alle deelnemende bestelauto’s de hoogste waardering voor de zwaarwegende criteria leaseprijs en brandstofkosten. Goede waarden behaalde de Expert ook bij de beoordeling van de functionaliteit.”

Bron: Peugeot.nl

Ford Transit Bestelauto van het jaar 2018

Tijdens het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management is de Ford Transit uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2018. Het is voor de tweede maal dat dit grootste model uit het Ford bedrijfsautogamma deze titel wint. Tweede werd de Mercedes-Benz Sprinter, derde de Ford Transit Courier.

De Ford Transit behaalt op vrijwel alle niveaus hoge scores, maar weet zich vooral van de nummer twee in de lijst (Mercedes-Benz Sprinter, een directe concurrent) te onderscheiden met zijn veel lagere kilometerkosten, zowel als het gaat om leaseprijs als brandstof. Het behaalde puntental is hier bijna tweemaal zo hoog, terwijl de Mercedes bij andere criteria soms juist boven de Ford uitsteekt. Zoals het een moderne Ford-bestelwagen betaamt, staan de rijeigenschappen van de Transit op hoog niveau, waarbij er speciaal lof is voor de nieuwe 2,0-liter EcoBlue dieselmotor, die vooral beduidend zuiniger is dan de oude 2.2-motor. Veel punten zijn er ook voor de volledigheid van het gamma en de unieke mogelijkheid om te kiezen tussen voor-, vier- en achterwielaandrijving.

Bron: Automobiel Management

Mercedes-Benz Vito uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2017

De Mercedes-Benz Vito is door een jury van fleetowners, vertegenwoordigers van leasemaatschappijen en vakjournalisten voor het tweede jaar in successie uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar. De titel, die geldt voor het jaar 2017, is uitgereikt tijdens het Driving Business Event van het automotive vakblad Automobiel Management.

Het is voor het eerst dat dezelfde bestelauto de titel voor het tweede jaar op rij wint. De Mercedes-Benz Vito maakt al vanaf zijn introductie vorig jaar indruk op de jury, en dat op vrijwel alle beoordelingscriteria die het hanteert. Sowieso pakt de Vito het hoogste puntenaantal bij de beoordeling van de volledigheid van het levergamma en de uitstraling van het model. Verder staan de rijeigenschappen op een hoog niveau. Hoewel het interieur eerder uitblinkt in robuustheid dan in de toepassing van handige snufjes, beoordeelt de jury het toch als een aangename werkplek voor de bestuurder. “De Vito is al met al een doordacht product, dat wordt ondersteund door een gedegen en zeer ervaren import- en dealerorganisatie”, aldus juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van Automobiel Management.

Bron: Automobiel Management

Bestelauto2016Mercedes Benz Vito: Bestelauto van het Jaar 2016

In de totale beoordeling heeft de Vito op vrijwel alle punten een hoge score behaald. Een doorslaggevende waardering is er voor het dealernetwerk van Mercedes-Benz Vans. De jury erkent onder meer de waarden van het nieuwe programma VanPro en het feit dat álle Nederlandse bestelwagendealers van Mercedes-Benz hiervoor gecertificeerd worden. Het programma VanPro is ontwikkeld om bovenop de servicegerichte dienstverlening van de Mercedes-Benz dealer, extra voordelen te bieden aan ondernemers met een Mercedes-Benz bestelwagen. Het Van ProCenter voorziet in een 100% bedrijfsmatige mobiliteit, ruime openingstijden, passend vervangend vervoer en indien gewenst haal- en brengservice.

Jorus Vos, Managing Director Vans: “Uiteraard moet je de juiste, onderscheidende producten kunnen leveren, maar van cruciaal belang is een kwalitatieve bestelwagenorganisatie als succesfactor voor de klanttevredenheid. Mercedes-Benz investeert significant in de organisatie. Ons doel is pas bereikt wanneer onze klanten deze investeringen opmerken. Deze prijs is daarom een mega-opsteker voor ons als importeur, maar vooral voor ons dealernetwerk.”

Volgens het juryrapport verraste de Mercedes-Benz Vito verder met zijn compleetheid aan aandrijflijnen: voor-, achter- en vierwielaandrijving. Op de criteria ‘volledigheid van het leveringsgamma’ en ‘uitstraling’ behaalde de Vito de allerhoogste scores van alle ruim 40 verschillende bestelautotypen die aan de verkiezing deelnamen.

Bron: Mercedes-benz.nl

fordtransitbestelauto2015Bestelauto van het Jaar 2015: Ford Transit wint

De Ford Transit is verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2015. Dit is bekendgemaakt op het Driving Business Event van Automobiel Management. De overwegingen van de jury zijn op het event uitgesproken door een vertegenwoordiger van de vakjury.

Juryrapport Bestelauto van het Jaar 2015
De jury heeft gesproken, de uitslag van de verkiezing Bestelauto van het Jaar 2015 is bekend. De bestelauto die als beste uit de bus is gekomen, bewijst dat de vernieuwde opzet van de verkiezing van grote waarde is gebleken: opnieuw gaat een geheel nieuw model bestelauto er met de winst vandoor.

De uitslag van de verkiezing van dit jaar geeft te denken. Want dachten wij niet altijd dat de leeftijd van een bestelauto, dat wil zeggen het aantal jaren dat een model op de markt is, slechts van geringe invloed was zijn op diens commerciële succes? Niet voor niets doen bestelauto’s van alle leeftijden mee aan de verkiezing, die – anders gezegd – redelijkerwijs openstaat voor alles wat er aan bestelauto’s tot een GVW van 3.500 kilogram te koop is. Toch ging vorig jaar een nagelnieuw model met de winst aan de haal, namelijk de Ford Transit Custom. Dit jaar is de winnaar weer een splinternieuwe auto en ook nog eens van hetzelfde merk: de Ford Transit.

Bron: Automobiel management

fordtransitcustumFord Transit Custom is Bestelauto van het Jaar 2014
Op het Driving Business Event van Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Ford Transit Custom is verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2014.

Tijdens de bijeenkomst in Kasteel Vanenburg in Putten heeft de vakjury bekendgemaakt dat de Ford dit keer de praktijkprijs krijgt. De jury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen, fleetowners en vakjournalisten. Op de feestelijke bijeenkomst werd de prijs in ontvangst genomen door Gerard Bolder, de directeur van Ford Nederland.

Bron: Automobiel management

vwtransporterJubilerende Volkswagen Transporter wint titel Bestelauto van het Jaar 2013
De Volkswagen Transporter is door een Nederlandse vakjury verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2013. Dat is bekendgemaakt op het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management. Het is goede timing, want Volkswagen viert dit jaar het 65-jarig jubileum van de overbekende Volkswagen ‘bus’, een icoon op de Nederlandse wegen.

Volkswagen pakt met de Transporter de praktijkprijs Bestelauto van het Jaar 2013, nota bene in het jaar waarin Volkswagen de 65e verjaardag van de Transporter viert. De vakjury spreekt zijn waardering uit voor de gunstige kosten per kilometer, de producteigenschappen – veiligheid, comfort en rijgedrag – en de prima uitstraling van deze zeer populaire bestelauto. Waardering is er ook voor de verbeteringen die  Volkswagen doorvoert om de auto een lagere uitstoot te geven via het BlueMotion-programma en voor de volledigheid van het gamma. Tussen alle hoge cijfers steekt alleen de gemiddelde waardering voor de importeur en de VW Bedrijfswagen-dealers wat magertjes af. Maar desalniettemin scoorde Volkswagen Bedrijfswagens met alle drie z’n modellijnen – Caddy, Transporter en Crafter – een plek in de toptien. Tweede werd dit jaar de Peugeot Boxer en derde de Renault Trafic. De verkiezing van de Bestelauto van het Jaar vindt voor de 24ste keer plaats.

De jury van de Bestelauto van het Jaar bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland,  uit vertegenwoordigers van grote (inter)nationale fleetowners en uit ervaren bedrijfsautojournalisten. De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad AM Automobiel Management, de initiator van de prijs

Bron: Automobiel management

Bestelauto van het jaar 2012

renaultmasterOp het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management en RDC is bekend gemaakt dat de Renault Master is verkozen tot de Bestelauto van het Jaar 2012.
Renault pakte met de Master de prijs van Bestelauto van het Jaar 2012, op de voet gevolgd door de Volkswagen Transporter en de Mercedes-Benz Sprinter. Volgens de jury, die bestaat uit twaalf bedrijfsautospecialisten uit de wereld van lease, fleet en bedrijfsautojournalistiek, verloochent Renault zijn traditionele kwaliteiten in dit segment niet. Vorig jaar was het de Trafic die de titel mee naar huis nam.

Renault zet volgens de jury een uitstekend professioneel dealernetwerk neer en dat is essentieel voor deze markt. Als grootste pluspunt van het product werd de relatief lage kilometerkostprijs genoemd. Nummer twee, de Volkswagen Transporter, zat de Trafic extreem dicht op de hielen. Het feit dat juist de kilometerkostprijs van de populaire Volkswagen aan de hoge kant werd bevonden, liet de schaal doorslaan naar de Renault. Mercedes-Benz behaalde met de Sprinter de derde plaats. Mercedes-Benz kan bogen op een uitstekend dealercorps maar moest ook de Trafic als winnaar laten voorgaan op het criterium kilometerkostprijs.

Bron: Automobiel Management

Bestelauto van het jaar 2011

bestelauto2011Renault Trafic verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2011
Op het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Trafic van Renault is verkozen tot de Bestelauto van het Jaar 2011. Tweede werd de Volkswagen Transporter en de Ford Transit Connect eindigde op plaats 3.

De Bestelauto van het Jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. De verkiezing werkt op basis van een vaste procedure. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties worden beoordeeld, waarvan de kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en de functionaliteit de belangrijkste zijn. Juist omdat voor deze aanpak is gekozen, zijn er over het algemeen geen grote verrassingen in de uitslag. De wereld van de bestelauto is en blijft een uiterst complex geheel van prijs, betrouwbaarheid, functionaliteit, serviceniveau en restwaarde, hoewel vormgeving en imago wel in toenemende mate een rol gaan spelen. Het verwerven van een toppositie in de wereld van de lichte bedrijfswagens is een proces van jaren. Het behouden van de toppositie vraagt om de juiste producten op het juiste moment en om niet aflatende aandacht van de merkorganisatie voor de klant en berijder. De Renault Trafic heeft gewonnen omdat hij overall de meeste punten heeft vergaard.

De jury bestaat uit deskundige en ervaren vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Athlon Car Lease, LeasePlan, Terberg, J&T), uit vertegenwoordigers van zeer grote fleetowners (KAV Autoverhuur en Heijmans) en uit bedrijfsautojournalisten. De Bestelauto van het Jaar en de Zakenauto van het Jaar zijn initiatieven van het vakblad Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.

Beoordelingscategorieën
Voor de verkiezing Bestelauto van het Jaar worden de kandidaat-auto’s beoordeeld op zes criteria, de zogenoemde beoordelingscategorieën, die een verschillende zwaarte hebben voor de einduitslag.

Kilometerkostprijs                                   25%

Kwaliteit import-dealerorganisatie          25%

Functionaliteit                                        20%

Volledigheid programma                        15%

Comfort, rijeigenschappen, veiligheid    7,5%

Uitstraling                                               7,5%