Grote prijsverschillen in Europa voor opladen elektrische auto

Er zijn grote verschillen tussen Europese landen in de kosten voor het opladen van een elektrische auto. Voor een laadsessie kan de prijs bijna 20 euro variëren, zo blijkt uit een analyse van de site energievergelijk.nl.

Deze onafhankelijke energievergelijker heeft de laadkosten van 198 snellaadstations in 26 Europese landen opgevraagd. Daarbij keek de site naar drie aanbieders: Shell Recharge, Chargemap en het Tesla Supercharger netwerk.

Luxemburg

De gemiddelde prijs voor het opladen (van 20 naar 80 procent) in Europa is volgens de analyse van energievergelijk.nl 35,69 euro, wat neerkomt op 73 cent per kWh.

Luxemburg komt uit het onderzoek als het goedkoopste land voor EV-rijders. Voor gemiddeld 22,63 euro wordt de testauto uit het onderzoek van 20 naar 80 procent opgeladen. Dit is goed voor 49 kWh aan vermogen en een actieradius van ongeveer 250 kilometer. De kilowattuurprijs komt in Luxemburg uit op 46 cent.

Ook in IJsland (60 cent per kWh), Frankrijk en Noorwegen (beiden 62 cent) zijn de laadtarieven gunstig, zo stelt het onderzoek.

In Tsjechië en Italië zijn de kosten voor opladen langs de snelweg het hoogst. Hier kost een sessie circa 42 euro (86 cent per kWh). Dit is bijna 20 euro meer dan in Luxemburg. Ook het Verenigd Koninkrijk behoort met een laadtarief van 84 cent per kWh tot de dure landen.

Nederland

In Nederland liggen de gemiddelde kosten voor een laadsessie op 35,06 euro, wat zich vertaalt naar 72 cent per kWh. Hiermee bevindt Nederland zich in het onderzoek van energievergelijk.nl net in de middenmoot, rond het Europese gemiddelde.

“De forse prijsverschillen tussen aanbieders onderstrepen het belang van transparante prijsinformatie. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa”, stelt Koen Kuijper, energie-expert van energievergelijk.nl.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de kosten tussen aanbieders van laadpassen per land verschillen. Zo kost opladen via de chargemap-pas in Nederland gemiddeld 37,07 euro en via het abonnement van Shell Recharge 42,24 euro. Dit kan via sommige abonnementen, zoals 50five en Ecotap enkele euro’s goedkoper, maar dan kan het zijn dat de kosten in het buitenland wel weer hoger zijn, omdat de prijsafspraken daar anders zijn.

Tesla

Teslarijders genieten een financieel voordeel als ze gebruikmaken van de Superchargers die onderdeel zijn van de Tesla-infrastructuur. De gemiddelde kosten voor laden binnen Europa zijn hier 20,13 euro, 32 cent minder dan voor alle andere EV’s. Denemarken is volgens de analyse het gunstigst voor Tesla-rijders. Hier kost een laadsessie 10,20 euro (omgerekend 21 cent per kWh).

Bron: Automotive online