FISCALE MAATREGELEN 2024
Bijtelling
Per 1 januari 2024
Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2024 tevens onderstaande bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting). Enkel voor nieuw in te zetten nul-emissie-auto’s vanaf 01-01-2024 blijft het bijtellingspercentage net als in 2023 16% (tot 30.000 euro, daarboven 22% bijtelling).
Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.
CO2-uitstoot in gr/km 2017-2019 2020 2021 2022 2023 2024
0 4% 8% 12% 16% 16%* 16%*
1 tot en met 50 22% 22% 22% 22% 22% 22%
51 tot en met 106 22% 22% 22% 22% 22% 22%
107 of meer 22% 22% 22% 22% 22% 22%
De hoogte van de bijtelling hangt af van:
Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.
*Per 1 januari 2024
Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22%
Emissieloze auto’s – auto’s die op elektriciteit of waterstof rijden – zijn tot en met 2024 vrijgesteld van bpm (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is er een vaste voet van 360 euro per auto. Tot 2025 is er voor emissieloze auto’s een vrijstelling voor (het rijksdeel) van de motorrijtuigenbelasting.
Bijtellingspercentages elektrische auto’s overzicht (2018 tot 2026)
Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s van 2018 tot en met 2025. Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan normale auto’s. Dit percentage is 22%.
Bijtelling 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Bijtellingsperc. 4% 4% 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Bijtelling cap* Geen 50.000 45.000 40.000 35.000 30.000 30.000 30.000 n.v.t.
*Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.
Let op: Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto is tenaamgesteld. Hiervan bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Levertijden
De levertijden hebben zich over het algemeen hersteld. Let op: nog wel sterk afhankelijk van het merk/type. Reken op een levertijd van 4 weken tot wel 10 maanden.
Fiets van de zaak
Vanaf 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Dit is ook geldig voor 2024. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. Voor meer informatie kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/fiets-van-de-zaak/
Kilometervergoeding
Het belastingvrije tarief voor 2024 is €0,23 per kilometer.
BPM grijs kenteken
Ondernemers krijgen bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfsauto momenteel vrijstelling van de BPM. Per 1 januari 2025 komt deze vrijstelling te vervallen. Vanaf 2025 is iedereen verplicht BPM te betalen voor zijn bedrijfsauto. De exacte hoogte van de BPM wordt bepaald door de CO2-uitstoot van de bedrijfsauto. De BPM-vrijstelling blijft echter wel gelden voor emissievrije bestelwagens.
2024 zal tevens het laatste jaar zijn dat de Subsidieregeling Elektrische BedrijfsAuto’s (SEBA) van kracht is. Deze subsidie kan oplopen tot EUR 5.000 per bedrijfsauto.
ARCHIEF:
FISCALE MAATREGELEN 2023
Per 1 januari 2023
Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2023 tevens onderstaande bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting). Enkel voor nieuw in te zetten nul-emissie-auto’s vanaf 01-01-2023 blijft het bijtellingspercentage net als in 2022 16% (tot 30.000 euro, daarboven 22% bijtelling).
Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.
CO2-uitstoot in gr/km | 2017 – 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
0 | 4% | 8% | 12% | 16% | 16%* | ||
1 tot en met 50 | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | ||
51 tot en met 106 | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | ||
107 of meer | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
De hoogte van de bijtelling hangt af van:
Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.
*Per 1 januari 2023
Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22%
Emissieloze auto’s – auto’s die op elektriciteit of waterstof rijden – zijn tot en met 2024 vrijgesteld van bpm (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is er een vaste voet van 360 euro per auto. Tot 2025 is er voor emissieloze auto’s een vrijstelling voor (het rijksdeel) van de motorrijtuigenbelasting.
Bijtellingspercentages elektrische auto’s overzicht (2018 tot 2026)
Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s van 2018 tot en met 2025. Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan normale auto’s. Dit percentage is 22%.
Bijtelling | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling percentage | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtelling cap* | Geen | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 35.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | n.v.t. |
*Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.
Let op: Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto is tenaamgesteld. Hiervan bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Levertijden, stijgende autoprijzen en leaseprijzen
Al een tijd zijn er veel problemen met de levering van geheugenchips, grondstoffen en onderdelen voor de productie van nieuwe (elektrische) auto’s. De autobranche heeft enorm last van dit tekort. Zo wordt de levertijd van nieuwe auto’s langer, staat de prijs onder druk en gaan de kortingen mogelijk naar beneden. Zie ook onze nieuwsbrief van oktober 2022 hierover.
Stijging motorrijtuigenbelasting (mrb)
De mrb stijgt vanaf 1 januari 2023 met gemiddeld 6,3%. Dit geldt voor alle brandstofsoorten en motorrijtuigen. Rijd je in een bestelauto of heb je deze in het wagenpark? Dan komt daar nog eens 4,75% bij. Daarnaast stijgen de provinciale opcenten met gemiddeld 1,2%.
Er zijn slechts een paar uitzonderingen:
Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM)
Vanaf 1 januari 2023 geldt een nieuwe bpm-tabel. Hierdoor worden bestaande auto’s waarvan de CO2-uitstoot gelijk blijft hoger belast dan datzelfde model in 2022. Omdat de bpm-tabel progressief oploopt, kan dit best een grote procentuele stijging zijn. Aan de andere kant komen er ook weer nieuwe en zuinigere modellen bij waarvan de bpm in 2023 lager is.
Heb je in 2022 auto’s besteld? Dan kan de bpm wijzigen en/of de consumentenprijs als de auto pas in 2023 wordt afgeleverd. Hierdoor kan ook de leaseprijs en de fiscale waarde wijzigen. Volledig elektrische auto’s blijven tot en met 2024 bpm-vrij.
Fiets van de zaak
Vanaf 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Dit is ook geldig voor 2023. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. Voor meer informatie kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/fiets-van-de-zaak
FISCALE MAATREGELEN 2022
Bijtelling
Per 1 januari 2022
Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2022 tevens onderstaande bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting). Enkel voor nieuw in te zetten nul emissie auto’s vanaf 01-01-2022 gaat het bijtellingspercentage van 12% naar 16% (tot 35.000 euro, daarboven 22% bijtelling).
Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.
CO2-uitstoot in gr/km | 2017 – 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
0 | 4% | 8% | 12% | 16%* | |||
1 tot en met 50 | 22% | 22% | 22% | 22% | |||
51 tot en met 106 | 22% | 22% | 22% | 22% | |||
107 of meer | 22% | 22% | 22% | 22% |
De hoogte van de bijtelling hangt af van:
Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.
*Per 1 januari 2022
Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22%
Emissieloze auto’s – auto’s dus die op elektriciteit of waterstof rijden – zijn tot en met 2024 vrijgesteld van bpm (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is er een vaste voet van 360 euro per auto. Tot 2025 is er voor emissieloze auto’s een vrijstelling voor (het rijksdeel) van de mrb (motorrijtuigenbelasting).
Bijtellingspercentages elektrische auto’s overzicht (2018 tot 2026)
Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s in 2018 tot en met 2025. Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan normale auto’s. Dit percentage is 22%.
Bijtelling | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling percentage | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtelling cap* | Geen | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 35.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | n.v.t. |
*Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.
Let op: Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto is tenaamgesteld. Hiervan bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Levertijden
Al een tijd zijn er veel problemen met de levering van geheugenchips, grondstoffen en onderdelen voor de productie van nieuwe (elektrische) auto’s. De autobranche heeft enorm last van dit tekort. Zo wordt de levertijd van nieuwe auto’s langer, staat de prijs onder druk en gaan de kortingen mogelijk naar beneden.
Motorrijtuigenbelasting
Met ingang van 2017 tot en met 2022
Per 1 januari 2022
De tarieven zullen indien van toepassing en afhankelijk van de leasemaatschappij worden doorgevoerd in het eerste kwartaal 2022.
Per 1 januari 2022
Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM)
Vanaf 1 januari 2022 geldt een nieuwe bpm-tabel. Hierdoor worden bestaande auto’s waarvan de CO2-uitstoot gelijk blijft hoger belast dan datzelfde model in 2021. Omdat de bpm-tabel progressief oploopt, kan dit best een grote procentuele stijging zijn. Aan de andere kant komen er ook weer nieuwe en zuinigere modellen bij waarvan de bpm in 2022 lager is.
Heb je in 2021 auto’s besteld? Dan kan de bpm wijzigen en/of de consumentenprijs als de auto pas in 2022 wordt afgeleverd. Hierdoor kan ook de leaseprijs en de fiscale waarde wijzigen. Volledig elektrische auto’s blijven tot en met 2024 bpm-vrij.
Fiets van de zaak
Vanaf 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Dit is ook geldig voor 2022. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. Voor meer informatie kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/fiets-van-de-zaak
FISCALE MAATREGELEN 2021
Bijtelling
Per 1 januari 2021
Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2021 tevens onderstaande bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting). Enkel voor nieuw in te zetten nul emissie auto’s vanaf 01-01-2021 gaat het bijtellingspercentage van 8% naar 12% (tot 40.000 euro, daarboven 22% bijtelling).
Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.
CO2-uitstoot in gr/km | 2017 – 2019 | 2020 | 2021 | |||
0 | 4% | 8% | 12% * | |||
1 tot en met 50 | 22% | 22% | 22% | |||
51 tot en met 106 | 22% | 22% | 22% | |||
107 of meer | 22% | 22% | 22% |
De hoogte van de bijtelling hangt af van:
Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.
*Per 1 januari 2021
Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22%
De bijtelling staat 60 maanden vast, kiest u in 2021 voor een elektrisch auto, dan heeft u tot en met 2026 het bijtellingspercentage van 12%.
NB Emissieloze auto’s – auto’s dus die op elektriciteit of waterstof rijden – zijn tot en met 2024 vrijgesteld van bpm (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is er een vaste voet van 360 euro per auto. Tot 2025 is er voor emissieloze auto’s een vrijstelling voor (het rijksdeel) van de mrb (motorrijtuigenbelasting).
Bijtellingspercentages elektrische auto’s overzicht (2018 tot 2026)
Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s in 2018 tot en met 2025. Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan normale auto’s. Dit percentage is 22%.
Bijtelling | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling percentage | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtelling cap* | Geen | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | n.v.t. |
*Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.
Let op: Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikname is de dag waarop het kenteken voor het eerst op naam is gesteld. Hier van bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Autokosten
Autokosten zullen veranderen. Door de hogere CO2 uitstoot (veroorzaakt door de nieuwe WLTP-test) wordt de BPM hoger en daarmee ook de autoprijzen. Tenzij de importeur de verhoging compenseert. Maar ook bij gelijkblijvende autoprijzen kunnen de leaseprijzen en/of fiscale waarde van de auto hoger worden. Dit komt door de veranderende verhouding van de (hogere) BPM in de autoprijzen.
Naast veranderende leasekosten voor de auto zelf, zorgt WLTP ook voor hogere voorgecalculeerde brandstofkosten.
Vanaf 1 juli 2020 voert de overheid nieuwe BPM-tabellen in, die gebaseerd zijn op de WLTP. Nu wordt deze nog op teruggerekende WLTP-waardes gebaseerd. Dit betekent in de meeste gevallen ook in 2021 een stijging van de autoprijzen.
Motorrijtuigenbelasting
Met ingang van 2017 tot en met 2021
Per 1 januari 2021
De tarieven zullen indien van toepassing en afhankelijk van de leasemaatschappij worden doorgevoerd in het eerste kwartaal 2021.
Per 1 januari 2021
BPM
Fiets van de zaak
Vanaf 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Dit is ook geldig voor 2021. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de
FISCALE MAATREGELEN 2020
Bijtelling
Per 1 januari 2020
Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2020 tevens onderstaande bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting). Enkel voor nieuw in te zetten nul emissie auto’s vanaf 01-01-2020 gaat het bijtellingspercentage van 4% naar 8%.
Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.
CO2-uitstoot in gr/km | 2017 – 2019 | 2020 | ||
0 | 4% | 8% * | ||
1 tot en met 50 | 22% | 22% | ||
51 tot en met 106 | 22% | 22% | ||
107 of meer | 22% | 22% |
De hoogte van de bijtelling hangt af van:
Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.
*Per 1 januari 2020
Bijtelling 4% groeit naar 8%, 16%, 17% tot 22%
Wie (nog) wil profiteren van de voordelen van elektrisch rijden, moet goed opletten! De regels hiervoor zijn in het vernieuwde Klimaatakkoord d.d. 28 juni 2019 namelijk aangepast. Schaft u in 2019 een elektrische auto aan met een maximale catalogusprijs (hierna: cap) van € 50.000 en rijdt u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers, dan betaalt 4% bijtelling. Schaft u in 2020 een elektrische auto aan, dan betaalt u 8% bijtelling als de cap ten minste maximaal € 45.000 is. Schaft u in 2022, 2023 of 2024 een elektrische auto aan, dan betaalt u 16% bijtelling bij een maximale cap van € 40.000 euro. Bij aanschaf in 2025 betaalt u 17% procent bijtelling en vanaf 2026 22%, beide bij een maximale cap van € 40.000.
De bijtelling staat 60 maanden vast, kiest u in 2019 voor een elektrisch auto, dan heeft u tot en met 2024 het bijtellingspercentage van 4%.
NB Emissieloze auto’s – auto’s dus die op elektriciteit of waterstof rijden – zijn tot en met 2024 vrijgesteld van bpm (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is er een vaste voet van 360 euro per auto. Tot 2025 is er voor emissieloze auto’s een vrijstelling voor (het rijksdeel) van de mrb (motorrijtuigenbelasting).
Bijtellingspercentages elektrische auto’s overzicht (2018 tot 2026)
Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s in 2018 tot en met 2025. Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan normale auto’s. Dit percentage is 22%.
Bijtelling | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling percentage | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtelling cap* | Geen | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | n.v.t |
*Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.
Let op: Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikname is de dag waarop het kenteken voor het eerst op naam is gesteld. Hier van bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Let op: Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikname is de dag waarop het kenteken voor het eerst op naam is gesteld. Hier van bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Autokosten
Autokosten zullen veranderen. Door de hogere CO2 uitstoot (veroorzaakt door de nieuwe WLTP-test) wordt de BPM hoger en daarmee ook de autoprijzen. Tenzij de importeur de verhoging compenseert. Maar ook bij gelijkblijvende autoprijzen kunnen de leaseprijzen hoger worden. Dit komt door de veranderende verhouding van de (hogere) BPM in de autoprijzen.
Naast veranderende leasekosten voor de auto zelf, zorgt WLTP ook voor hogere voorgecalculeerde brandstofkosten.
Vanaf 1 juli 2020 voert de overheid nieuwe BPM-tabellen in, die gebaseerd zijn op de WLTP. Nu wordt deze nog op teruggerekende WLTP-waardes gebaseerd. Dit betekent in de meeste gevallen wederom een stijging van de autoprijzen.
Motorrijtuigenbelasting
Met ingang van 2017 tot en met 2020
Per 1 januari 2020
De tarieven zullen indien van toepassing en afhankelijk van de leasemaatschappij worden doorgevoerd in het eerste kwartaal 2020.
Per 1 januari 2020
BPM
Fiets van de zaak
Vanaf 1 januari 2020 verandert de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. Voor meer informatie kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/fiets-van-de-zaak.
ARCHIEF
Per 1 januari 2018
Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2018 tevens onderstaande ongewijzigde bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting).
Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.
|
|||||||||||
De hoogte van de bijtelling hangt af van:
Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.
Per 1 januari 2019
Motorrijtuigenbelasting
Met ingang van 2017 tot en met 2020
Per 1 januari 2018
De tarieven zullen indien van toepassing en afhankelijk van de leasemaatschappij worden doorgevoerd in het eerste kwartaal 2018.
Per 1 januari 2019
BPM
*In 2018 wordt het wetsvoorstel geëvalueerd, zodat wellicht beleidsmatig bijgestuurd kan worden vanaf 2019.
Nul emissie auto’s blijven tot en met 2020 vrijgesteld van BPM.
FISCALE MAATREGELEN 2017
De Fiscale maatregelen in 2017 waren nagenoeg hetzelfde als bovenstaande maatregelen in 2018.
FISCALE MAATREGELEN 2016
BIJTELLING
Voor de bijtelling worden de CO2 uitstootgrenzen van de verschillende categorieën per 2016 wederom aangescherpt. Per 2016 vindt een nieuwe indeling van de categorieën plaats. Plug in hybride auto’s krijgen bij een eerste kentekenregistratie in 2016 te maken met een bijtelling van 15%. Daarboven komt een nieuwe 21% categorie. Categorie 14% komt per 1 januari 2016 te vervallen.
Motorrijtuigenbelasting 2016
Voor volledig elektrische auto’s blijft het nihiltarief van de MRB de komende jaren behouden. Voor plug-in hybrides tot en met 50 gram/km gaat per 1 januari 2016 een halftarief gelden. Dat halftarief geldt voor deze auto’s ook nog in 2017 en 2018, zij het dat in die jaren geen rekening meer mag worden gehouden met een forfaitaire aftrek van 125 kg op het gewicht van de auto. Het halftarief (50% korting op het volledige tarief) blijft t/m 2020 voor plug in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50.
U vindt de verhoging van het leasetarief voor de plug-in hybrides inzake het toevoegen van de MRB terug op uw leasefactuur vanaf januari en later, afhankelijk van het tijdstip van doorvoeren door de leasemaatschappij.
Vanuit vereenvoudigingsoogpunt wordt voorgesteld om per 1 juli 2016 de jaarbetaling van de MRB te laten vervallen. Betaling kan dan alleen nog per tijdvak van drie maanden of via maandelijkse automatische incasso.
De provinciale opcenten vormen een deel van de MRB tarieven. De tarieven van de verschillende provincies voor 2016 zijn nog niet bekend.
Eigenaren van oude dieselauto’s die af-fabriek zonder roetfilter zijn geleverd, krijgen vanaf 2019 te maken met een toeslag in de MRB.
Voor de fiscale bijtelling gelden wel enkele aftrekposten, zoals de eigen bijdrage die betaald is aan de werkgever, parkeerkosten, eventuele zelf betaalde brandstof in het buitenland en een boete voor het vroegtijdig beëindigen van het leasecontract (bijvoorbeeld bij eigen vrijwillig ontslag). Verder kan ook eventuele schade die u zelf dient te betalen in aftrek gebracht worden van de fiscale bijtelling.
De bijtellingstabel voor de jaren 2016 t/m 2020 ziet er dan als volgt uit:
CO2 uitstoot gram/km | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Nulemissie | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |
PHEV (1-50 gram/km) | 15% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Zuinig (51-106 gram/km) | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Overig (107 gram/km en hoger) | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% |
De bijtellingstabel voor de jaren 2015 en 2016 was als volgt:
Bijtelling percentage | 2015 | 2016 |
---|---|---|
4% | 0 | 0 |
7% | 1-50 | |
14% | 51-82 | |
15% | 1-50 | |
20% | 83-110 | |
21% | 51-106 | |
25% | > 110 | >106 |
OVERGANGSREGELING BIJTELLING
De nieuwe CO2 normen en de bijtellingspercentages uit de tabel gelden alleen voor auto’s die in 2015 resp. 2016 voor het eerst te naam worden gesteld. Auto’s die op de datum van een aanscherping van de normen al rijden, houden hun bij eerste tenaamstelling vastgestelde bijtellingspercentage voor een duur van maximaal 60 maanden. Een auto die bij inzet in 2014 of 2015 dus bijvoorbeeld 14% bijtelling heeft, houdt deze lage bijtelling voor de duur van het gehele leasecontract als dat niet langer is dan 5 jaar.
BPM
Per 1 januari 2015 worden voor de meeste auto’s de BPM tarieven verhoogd, wellicht komen daar nog prijsstijgingen van de importeur boven op.
Ook in de BPM zullen de CO2 uitstootnormen van de diverse tariefschijven worden bijgesteld op basis van de technologische vooruitgang. Dat geldt ook voor de dieseltoeslag, die vanaf 2016 wordt berekend boven 67 gram/km (thans 70 gram/km).
MRB/HSB
De motorrijtuigenbelasting, ook wel houderschapsbelasting(HSB)genoemd, kent op dit moment een nultarief voor (semi)elektrische auto’s met een CO2 uitstoot van niet meer dan 50 gram/km. Dat nultarief is wettelijk al vastgelegd tot en met het jaar 2015. Zonder nieuwe wetgeving zou op deze auto’s vanaf 2016 weer het normale tarief van toepassing worden.
Het belastingplan 2015 is nu aangevuld met een voorstel om op deze auto’s in 2016 een halftarief van toepassing te laten zijn. Voor volledig elektrische auto’s zal het nultarief behouden blijven in 2016.
Voor hybride auto’s met een hogere CO2 uitstoot blijft dan de korting van 125 kg op de gewichtsindeling van de MRB van toepassing.
Als dekking voor het voorstel worden de BPM-tarieven in de drie hoogste schijven (CO2-uitstoot vanaf 106 gram/km) verhoogd.
Tevens zal er een verhoging van de MRB tarieven van 0.9% plaatsvinden vanaf 1 januari 2015.Verder zijn ingaande 1 januari 2015 de percentages provinciale opcenten voor enkele provincies gewijzigd. Het is dus mogelijk dat deze verhogingen zijn verwerkt in de facturatie van januari of eventueel later afhankelijk van de ingang van wijziging en of verwerking van de desbetreffende leasemaatschappij.
Wat zijn de belangrijkste belastingwijzigingen in 2014?
Per 1 januari 2014 is dit voor nieuw in te zetten auto’s gewijzigd naar 4% voor 100% elektrische auto’s, 7% voor plug-in auto’s. Tevens is per 1 januari 2014 de houderschapsbelasting toegevoegd voor alle 14% bijtelling auto’s, dit geldt voor zowel de nieuw in te zetten als de rijdende auto’s. Zie onderstaand schema.
Wat zijn de belangrijkste belastingwijzigingen in 2012?
De belangrijkste wijzigingen in 2012 hebben betrekking op de bijtelling voor privégebruik en op de BPM. De wijzigingen worden deels op 1 januari 2012 en in het bijzonder op 1 juli 2012 ingevoerd. Vanaf 1 januari 2012 komen auto’s met een CO2-uitstoot van niet hoger dan 50 gr/km in aanmerking voor een bijtellingstarief van 0%. Met ingang van juli 2012 zullen de CO2-uitstootgrenzen voor het bijtellingtarief jaarlijks worden aangescherpt. Voor 2012 gebeurde dit eens per vier jaar. Daarnaast wijzigt de geldigheidsduur van de bijtelling ten opzichte van 2011. Waar de bijtelling voorheen vanaf de dag dat een auto voor het eerst op naam werd gesteld voor onbepaalde tijd geldig was, geldt de bijtelling vanaf 1 juli 2012 voor een periode van 60 maanden. Na afloop van deze periode zal de bijtelling opnieuw worden vastgesteld op basis van de op dat moment geldende naar boven CO2-uitstootgrenzen. De belangrijkste wijziging met betrekking tot de BPM is de introductie van een vierde tariefschijf. Het doel van deze vierde schijf is het zwaarder belasten van de meest vervuilende auto’s.
De veranderingen schematisch weergegeven
Ingangsdatum | Diesel met CO2-uitstoot(gr/km) | Benzine met CO2-uitstoot(gr/km) | MRB / HSB | Bijtelling | |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 0 | 0 | Nee | 0% | |
t/m 95 | t/m 110 | Nee | 14% | ||
96 t/m 116 | 111 t/m 140 | Ja | 20% | ||
117 en hoger | 141 en hoger | Ja | 25% | ||
01-01-2011 | 0 | 50 | Nee | 0% | |
t/m 95 | t/m 110 | Nee | 14% | ||
96 t/m 116 | 111 t/m 140 | Ja | 20% | ||
117 en hoger | 141 en hoger | Ja | 25% | ||
01-07-2012 | t/m 50 | t/m 50 | Nee | 0% | |
t/m 91 | t/m 102 | Nee | 14% | ||
92 t/m 114 | 103 t/m 132 | Ja | 20% | ||
115 en hoger | 133 en hoger | Ja | 25% | ||
01-01-2013 | t/m 50 | t/m 50 | Nee | 0% | |
t/m 88 | t/m 95 | Nee | 14% | ||
89 t/m 112 | 96 t/m 124 | Ja | 20% | ||
113 en hoger | 125 en hoger | Ja | 25% | ||
01-01-2014 | t/m 50 | t/m 50 100% elektrisch | Nee | 4% | |
t/m 50 | t/m 50 Plug-in Hybrid | Nee | 7% | ||
t/m 85 | t/m 88 | Ja | 14% | ||
86 t/m 111 | 89 t/m 117 | Ja | 20% | ||
112 en hoger | 118 en hoger | Ja | 25% | ||
01-01-2015 | 0 100% elektrisch | 0 100% elektrisch | Nee | 4% | |
1 t/m 50 | 1 t/m 50 Plug-in Hybrid | Nee | 7% | ||
51 t/m 82 | 51 t/m 82 | Ja | 14% | ||
83 t/m 109 | 83 t/m 109 | Ja | 20% | ||
110 en hoger | 110 en hoger | Ja | 25% | ||
01-01-2016 | 0 100% elektrisch | 0 100% elektrisch | Nee | 4% | |
1 t/m 50 | 1 t/m 50 Plug-in Hybrid | Halftarief | 15% | ||
51 t/m 105 | 51 t/m 105 | Ja | 21% | ||
106 en hoger | 106 en hoger | Ja | 25% |
CO2 uitstoot – de gevolgen voor bijtelling en BPM
Dat de auto het milieu belast is duidelijk. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ook de auto aandacht krijgt in het fiscaal beleid van de overheid. Met de belastingmaatregelen rondom BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) wil de overheid de aanschaf van zuinige auto’s stimuleren. Schone auto’s (auto’s die minder fijnstof en stikstofoxide uitstoten) en zuinige auto’s (auto’s die minder CO2 uitstoten) worden goedkoper, vervuilende en onzuinige auto’s juist duurder. De overheid stimuleert zo milieubesparend gedrag en ontmoedigt milieuvervuilend gedrag met als motto: de vervuiler betaalt.
Verschuiving van BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot
In 2009 besloot de overheid de grondslag van de BPM om te bouwen naar een heffing op basis van CO2–uitstoot. Dit zal in vier jaar plaatsvinden. De eerste stap wordt in 2010 gezet. De bonusmalusregeling op basis van het energielabel en de CO2-toeslag worden daarom per 2010 afgeschaft.
Bovenop het basispercentage BPM van de netto catalogusprijs, aangevuld met verschillende kortingen en toeslagen, komt de BPM heffing op basis van CO2-uitstoot (CO2-heffing). Tot 95 gram CO2-uitstoot (diesel) of 110 gram CO2-uitstoot (benzine), geldt een vrijstelling van deze CO2-heffing. Daarboven betaalt men een bedrag per gram CO2. Dit is een progressief tarief verdeeld over 3 schijven zoals we dit ook bij bijvoorbeeld de inkomstenbelasting kennen.
BPM-korting voor zuinige auto’s
In het Belastingplan van 2010 is, in verband met de BPM-ombouw, een BPM-korting van EUR 750,00 opgenomen voor zuinige auto’s voor de jaren 2010 en 2011. Hiermee wordt het verschil in BPM tussen zeer zuinige auto’s en zuinige auto’s niet te groot. Het gaat hier om benzineauto’s met een CO2-uitstoot tussen 110 en 120 g/km en dieselauto’s met een CO2-uitstoot tussen 95 en 120 g/km.
Stimulering Euro-6 dieselpersonenauto’s in de BPM
Vanaf 1 januari 2011 wordt de aanschaf van dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm gestimuleerd door een korting op de BPM. Naar verwachting is het aandeel van dieselpersonenauto’s dat voldoet aan de Euro-6 norm vanaf 2014 dermate groot dat deze korting niet meer nodig is.
Vanaf 1 januari 2011 is een affabriekroetfilter voor dieselpersonenauto’s verplicht, voor 2010 geldt nog een korting voor deze auto’s van EUR 300,00.
De BPM opbouw schematisch weergegeven
basispercentage | 27,4% | 19,0% | 11,1% | 0,0% |
---|---|---|---|---|
benzinekorting | EUR 1.288,00 | EUR 824,00 | EUR 450,00 | EUR - |
aardgaskorting | EUR 1.788,00 | EUR 1.324,00 | EUR 950,00 | EUR 500,00 |
dieseltoeslag | EUR 1.076,00 | EUR 1.526,00 | EUR 1.900,00 | EUR 2.400,00 |
korting diesel affabriek roetfilter | EUR 300,00 | EUR - | EUR - | EUR - |
korting diesel Euro-6 | EUR - | EUR 1.500,00 | EUR 1.000,00 | EUR 500,00 |
korting zuinige benzine (110-120 g/km) | EUR 750,00 | EUR 500,00 | EUR - | EUR - |
korting zuinige diesel (95-120 g/km) | EUR 750,00 | EUR 500,00 | EUR - | EUR - |
CO2-heffing benzine: | ||||
vrijstelling tot en met 110 g/km | EUR - | EUR - | EUR - | EUR - |
tarief eerste schijf, 111-180 g/km | EUR 34,00 | EUR 52,00 | EUR 71,00 | EUR 95,00 |
tarief tweede schijf, 181-270 g/km | EUR 126,00 | EUR 173,00 | EUR 213,00 | EUR 286,00 |
tarief derde schijf, >270 g/km | EUR 288,00 | EUR 403,00 | EUR 497,00 | EUR 667,00 |
CO2-heffing diesel / aardgas: | ||||
vrijstelling tot en met 95 g/km | EUR - | EUR - | EUR - | EUR - |
tarief eerste schijf, 96-155 g/km | EUR 34,00 | EUR 52,00 | EUR 71,00 | EUR 95,00 |
tarief tweede schijf, 156-232 g/km | EUR 126,00 | EUR 173,00 | EUR 213,00 | EUR 286,00 |
tarief derde schijf, >232 g/km | EUR 288,00 | EUR 403,00 | EUR 497,00 | EUR 667,00 |
Geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s
Het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s gaat naar nul. Het tarief voor zeer zuinige auto’s was in het vorige Belastingplan al teruggebracht naar een kwart van het normale MRB-tarief. Zeer zuinige auto’s zijn personenauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km (diesel) of maximaal 110 g/km (benzine).
Het energielabel
Het energielabel geeft aan hoe zuinig een auto is ten opzichte van andere auto’s die ongeveer even groot zijn. Benzine- en dieselauto’s krijgen een verschillende behandeling. Door de relatieve vergelijking van auto’s van dezelfde grootte komen in elke klasse auto’s voor met een zuinig label en met een onzuinig label. Het doel hiervan is dat verschillende modellen op brandstofverbruik en CO2-uitstoot met elkaar kunnen worden vergeleken. In onderstaande tabel is dit weergegeven.
label | brandstofverbruik |
---|---|
A | minimaal 20% zuiniger dan gemiddeld |
B | 10% tot 20% zuiniger dan gemiddeld |
C | 0% tot 10% zuiniger dan gemiddeld |
D | 0% tot 10% minder zuinig dan gemiddeld |
E | 10% tot 20% minder zuinig dan gemiddeld |
F | 20% tot 30% minder zuinig dan gemiddeld |
G | minimaal 30% minder zuinig dan gemiddeld |
Fiscale bijtelling
De fiscale bijtelling voor het privégebruik van de auto is 25% van de consumentenprijs. Voor milieuvriendelijke auto’s met een zeer lage CO2-uitstoot, geldt een bijtelling van 14%. Sinds 1 januari 2009 is er een categorie milieuvriendelijke auto’s met een bijtelling van 20% en per 1 januari 2010 is de bijtelling voor elektrische auto’s 0%. De bijtelling wordt uitsluitend gebaseerd op de CO2-uitstoot en niet op het energielabel van de auto. De bijtellingcategorieën zijn in onderstaande tabel toegelicht.
bijtellingspercentage | CO2-uitstoot benzine | CO2-uitstoot diesel |
---|---|---|
0% (tot 31-12-2014) | 0 gram/km (elektrisch) | 0 gram/km (elektrisch) |
14% | maximaal 110 gram/km | maximaal 95 gram/km |
20% | 111 – 140 gram/km | 96 – 116 gram/km |
25% | meer dan 140 gram/km | meer dan 116 gram/km |
Kilometerheffing
Vanaf 2013 wil de overheid de kilometerheffing invoeren. De kilometerheffing is een heffing voor iedere gereden kilometer, het basistarief. Naast dit basistarief komt er een spitstarief. Dit is tarief geldt voor structurele knelpunten in het wegennet. Vanaf 2013 vervangt de kilometerheffing geleidelijk de CO2-heffing en is volledig afgerond in 2018
Bron: Arval Nederland