BPM – HSB

FISCALE MAATREGELEN 2018

Bijtelling

Per 1 januari 2018

Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2018 tevens onderstaande ongewijzigde bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting).

Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.

CO2-uitstoot in gr/km2017-2020
04%
1 tot en met 5022%
51 tot en met 10622%
107 of meer22%

De hoogte van de bijtelling hangt af van:

  • De fiscale waarde van de auto (netto catalogusprijs berekend door de fabrikant, de fabrieksopties die zijn aangebracht voordat de auto op kenteken is gesteld, inclusief BTW en BPM)
  • Het bijtellingpercentage (wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot en datum eerste tenaamstelling van de auto)
  • De belastingschijf waarin u uw inkomstenbelasting betaalt

Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.

Per 1 januari 2019

  • Wordt een cap geïntroduceerd van € 50.000 van de catalogusprijs tot waar de korting voor nulemissieauto’s van toepassing is. Op het deel van de catalogusprijs boven € 50.000 is het algemene bijtellingspercentage van 22% zonder korting van toepassing.
  • Deze cap geldt niet voor auto’s die worden gevoed met waterstof.

Motorrijtuigenbelasting

Met ingang van 2017 tot en met 2020

  • Zijn nulemissieauto’s (100% elektrische auto’s en waterstof auto’s) volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met het jaar 2020.

Per 1 januari 2018

  • De tarieven motorrijtuigenbelasting worden jaarlijks (op grond van artikel 81a Wet MB ’94) alsook per 1 januari 2018 verhoogd. Deze tariefverhoging geldt voor alle categorieën motorrijtuigen en voor de diverse brandstoftoeslagen.
  • Net als in 2017 betaalt u in 2018 geen wegenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit blijft zo tot en met 2020.
  • Blijft het halftarief (50% korting op het volledige tarief) t/m 2020 voor plug in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50.

De tarieven zullen indien van toepassing en afhankelijk van de leasemaatschappij worden doorgevoerd in het eerste kwartaal 2018.

Per 1 januari 2019

  • Geldt een toeslag van 15% in de motorrijtuigenbelasting voor vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s (met een fijnstofuitstoot van meer dan 5 mg/km en uitsluitend bij bestelvoertuigen van 12 jaar en ouder).

BPM

  • Er wordt een aparte tarieftabel op basis van CO2-uitstoot ingevoerd voor plug in hybride elektrische personenauto’s. Er geldt geen vaste voet voor plug in hybride elektrische personenauto’s.
  • Dieseltoeslag is ook van toepassing op plug in hybride elektrische personenauto’s.
  • Vaste voet en BPM tarieven zijn jaarlijks onderworpen aan inflatiecorrectie. De tarieven in de BPM tabellen worden jaarlijks geïndexeerd.
  • Een stapsgewijze verlaging van de tarieven van de BPM tot en met 2020 van 14.7%.
  • De vaste voet is niet onderworpen aan de verlaging.

*In 2018 wordt het wetsvoorstel geëvalueerd, zodat wellicht beleidsmatig bijgestuurd kan worden vanaf 2019.
Nul emissie auto’s blijven tot en met 2020 vrijgesteld van BPM.

 

ARCHIEF

FISCALE MAATREGELEN 2017

De Fiscale maatregelen in 2017 waren nagenoeg hetzelfde als bovenstaande maatregelen in 2018.

FISCALE MAATREGELEN 2016

BIJTELLING

Voor de bijtelling worden de CO2 uitstootgrenzen van de verschillende categorieën per 2016 wederom aangescherpt. Per 2016 vindt een nieuwe indeling van de categorieën plaats. Plug in hybride auto’s krijgen bij een eerste kentekenregistratie in 2016 te maken met een bijtelling van 15%. Daarboven komt een nieuwe 21% categorie. Categorie 14% komt per 1 januari 2016 te vervallen.

Motorrijtuigenbelasting 2016

Voor volledig elektrische auto’s blijft het nihiltarief van de MRB de komende jaren behouden. Voor plug-in hybrides tot en met 50 gram/km gaat per 1 januari 2016 een halftarief gelden. Dat halftarief geldt voor deze auto’s ook nog in 2017 en 2018, zij het dat in die jaren geen rekening meer mag worden gehouden met een forfaitaire aftrek van 125 kg op het gewicht van de auto. Het halftarief (50% korting op het volledige tarief) blijft t/m 2020 voor plug in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50.

U vindt de verhoging van het leasetarief voor de plug-in hybrides inzake het toevoegen van de MRB terug op uw leasefactuur vanaf januari en later, afhankelijk van het tijdstip van doorvoeren door de leasemaatschappij.

Vanuit vereenvoudigingsoogpunt wordt voorgesteld om per 1 juli 2016 de jaarbetaling van de MRB te laten vervallen. Betaling kan dan alleen nog per tijdvak van drie maanden of via maandelijkse automatische incasso.

De provinciale opcenten vormen een deel van de MRB tarieven. De tarieven van de verschillende provincies voor 2016 zijn nog niet bekend.

Eigenaren van oude dieselauto’s die af-fabriek zonder roetfilter zijn geleverd, krijgen vanaf 2019 te maken met een toeslag in de MRB.

Voor de fiscale bijtelling gelden wel enkele aftrekposten, zoals de eigen bijdrage die betaald is aan de werkgever, parkeerkosten, eventuele zelf betaalde brandstof in het buitenland en een boete voor het vroegtijdig beëindigen van het leasecontract (bijvoorbeeld bij eigen vrijwillig ontslag). Verder kan ook eventuele schade die u zelf dient te betalen in aftrek gebracht worden van de fiscale bijtelling.

De bijtellingstabel voor de jaren 2016 t/m 2020 ziet er dan als volgt uit:

CO2 uitstoot gram/km20162017201820192020
Nulemissie4%4%4%4%4%
PHEV (1-50 gram/km)15%22%22%22%22%
Zuinig (51-106 gram/km)21%22%22%22%22%
Overig (107 gram/km en hoger)25%22%22%22%22%

De bijtellingstabel voor de jaren 2015 en 2016 was als volgt:

Bijtelling percentage20152016
4%00
7%1-50
14%51-82
15%1-50
20%83-110
21%51-106
25%> 110>106

OVERGANGSREGELING BIJTELLING

De nieuwe CO2 normen en de bijtellingspercentages uit de tabel gelden alleen voor auto’s die in 2015 resp. 2016 voor het eerst te naam worden gesteld. Auto’s die op de datum van een aanscherping van de normen al rijden, houden hun bij eerste tenaamstelling vastgestelde bijtellingspercentage voor een duur van maximaal 60 maanden. Een auto die bij inzet in 2014 of 2015 dus bijvoorbeeld 14% bijtelling heeft, houdt deze lage bijtelling voor de duur van het gehele leasecontract als dat niet langer is dan 5 jaar.

BPM

Per 1 januari 2015 worden voor de meeste auto’s de BPM tarieven verhoogd, wellicht komen daar nog prijsstijgingen van de importeur boven op.

Ook in de BPM zullen de CO2 uitstootnormen van de diverse tariefschijven worden bijgesteld op basis van de technologische vooruitgang. Dat geldt ook voor de dieseltoeslag, die vanaf 2016 wordt berekend boven 67 gram/km (thans 70 gram/km).

MRB/HSB

De motorrijtuigenbelasting, ook wel houderschapsbelasting(HSB)genoemd, kent op dit moment een nultarief voor (semi)elektrische auto’s met een CO2 uitstoot van niet meer dan 50 gram/km. Dat nultarief is wettelijk al vastgelegd tot en met het jaar 2015. Zonder nieuwe wetgeving zou op deze auto’s vanaf 2016 weer het normale tarief van toepassing worden.

Het belasting­plan 2015 is nu aangevuld met een voorstel om op deze auto’s in 2016 een halftarief van toepassing te laten zijn. Voor volledig elektrische auto’s zal het nultarief behouden blijven in 2016.

Voor hybride auto’s met een hogere CO2 uitstoot blijft dan de korting van 125 kg op de gewichtsindeling van de MRB van toepassing.

Als dekking voor het voorstel worden de BPM-tarieven in de drie hoogste schijven (CO2-uitstoot vanaf 106 gram/km) verhoogd.

Tevens zal er een verhoging van de MRB tarieven van 0.9% plaatsvinden vanaf 1 januari 2015.Verder zijn ingaande 1 januari 2015 de percentages provinciale opcenten voor enkele provincies gewijzigd. Het is dus mogelijk dat deze verhogingen zijn verwerkt in de facturatie van januari of eventueel later afhankelijk van de ingang van wijziging en of verwerking van de desbetreffende leasemaatschappij.

Wat zijn de belangrijkste belastingwijzigingen in 2014?

Per 1 januari 2014 is dit voor nieuw in te zetten auto’s gewijzigd naar 4% voor 100% elektrische auto’s, 7% voor plug-in auto’s. Tevens is per 1 januari 2014 de houderschapsbelasting toegevoegd voor alle 14% bijtelling auto’s, dit geldt voor zowel de nieuw in te zetten als de rijdende auto’s. Zie onderstaand schema.

Wat zijn de belangrijkste belastingwijzigingen in 2012?

De belangrijkste wijzigingen in 2012 hebben betrekking op de bijtelling voor privégebruik en op de BPM. De wijzigingen worden deels op 1 januari 2012 en in het bijzonder op 1 juli 2012 ingevoerd. Vanaf 1 januari 2012 komen auto’s met een CO2-uitstoot van niet hoger dan 50 gr/km in aanmerking voor een bijtellingstarief van 0%. Met ingang van juli 2012 zullen de CO2-uitstootgrenzen voor het bijtellingtarief jaarlijks worden aangescherpt. Voor 2012 gebeurde dit eens per vier jaar. Daarnaast wijzigt de geldigheidsduur van de bijtelling ten opzichte van 2011. Waar de bijtelling voorheen vanaf de dag dat een auto voor het eerst op naam werd gesteld voor onbepaalde tijd geldig was, geldt de bijtelling vanaf 1 juli 2012 voor een periode van 60 maanden. Na afloop van deze periode zal de bijtelling opnieuw worden vastgesteld op basis van de op dat moment geldende naar boven CO2-uitstootgrenzen. De belangrijkste wijziging met betrekking tot de BPM is de introductie van een vierde tariefschijf. Het doel van deze vierde schijf is het zwaarder belasten van de meest vervuilende auto’s.

De veranderingen schematisch weergegeven

Ingangsdatum Diesel met CO2-uitstoot(gr/km)Benzine met CO2-uitstoot(gr/km)MRB / HSBBijtelling
01-01-2010 00Nee0%
 t/m 95t/m 110Nee14%
 96 t/m 116111 t/m 140Ja20%
 117 en hoger141 en hogerJa25%
01-01-2011 050Nee0%
 t/m 95t/m 110Nee14%
 96 t/m 116111 t/m 140Ja20%
 117 en hoger141 en hogerJa25%
01-07-2012 t/m 50t/m 50Nee0%
 t/m 91t/m 102Nee14%
 92 t/m 114103 t/m 132Ja20%
 115 en hoger133 en hogerJa25%
01-01-2013 t/m 50t/m 50Nee0%
 t/m 88t/m 95Nee14%
 89 t/m 11296 t/m 124Ja20%
 113 en hoger125 en hogerJa25%
01-01-2014 t/m 50t/m 50
100% elektrisch
Nee4%
 t/m 50t/m 50
Plug-in Hybrid
Nee7%
 t/m 85t/m 88Ja14%
 86 t/m 11189 t/m 117Ja20%
 112 en hoger118 en hogerJa25%
01-01-2015 0
100% elektrisch
0
100% elektrisch
Nee4%
1 t/m 501 t/m 50
Plug-in Hybrid
Nee7%
 51 t/m 8251 t/m 82Ja14%
 83 t/m 10983 t/m 109Ja20%
 110 en hoger110 en hogerJa25%
01-01-20160
100% elektrisch
0
100% elektrisch
Nee4%
1 t/m 501 t/m 50
Plug-in Hybrid
Halftarief15%
51 t/m 10551 t/m 105Ja21%
106 en hoger106 en hogerJa25%

CO2 uitstoot – de gevolgen voor bijtelling en BPM
Dat de auto het milieu belast is duidelijk. Het is dus niet zo verwonderlijk dat ook de auto aandacht krijgt in het fiscaal beleid van de overheid. Met de belastingmaatregelen rondom BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) wil de overheid de aanschaf van zuinige auto’s stimuleren. Schone auto’s (auto’s die minder fijnstof en stikstofoxide uitstoten) en zuinige auto’s (auto’s die minder CO2 uitstoten) worden goedkoper, vervuilende en onzuinige auto’s juist duurder. De overheid stimuleert zo milieubesparend gedrag en ontmoedigt milieuvervuilend gedrag met als motto: de vervuiler betaalt.

Verschuiving van BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot 
In 2009 besloot de overheid de grondslag van de BPM om te bouwen naar een heffing op basis van CO2–uitstoot. Dit zal in vier jaar plaatsvinden. De eerste stap wordt in 2010 gezet. De bonusmalusregeling op basis van het energielabel en de CO2-toeslag worden daarom per 2010 afgeschaft.

Bovenop het basispercentage BPM van de netto catalogusprijs, aangevuld met verschillende kortingen en toeslagen, komt de BPM heffing op basis van CO2-uitstoot (CO2-heffing). Tot 95 gram CO2-uitstoot (diesel) of 110 gram CO2-uitstoot (benzine), geldt een vrijstelling van deze CO2-heffing. Daarboven betaalt men een bedrag per gram CO2. Dit is een progressief tarief verdeeld over 3 schijven zoals we dit ook bij bijvoorbeeld de inkomstenbelasting kennen.

BPM-korting voor zuinige auto’s
In het Belastingplan van 2010 is, in verband met de BPM-ombouw, een BPM-korting van EUR 750,00 opgenomen voor zuinige auto’s voor de jaren 2010 en 2011. Hiermee wordt het verschil in BPM tussen zeer zuinige auto’s en zuinige auto’s niet te groot. Het gaat hier om benzineauto’s met een CO2-uitstoot tussen 110 en 120 g/km en dieselauto’s met een CO2-uitstoot tussen 95 en 120 g/km.

Stimulering Euro-6 dieselpersonenauto’s in de BPM
Vanaf 1 januari 2011 wordt de aanschaf van dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm gestimuleerd door een korting op de BPM. Naar verwachting is het aandeel van dieselpersonenauto’s dat voldoet aan de Euro-6 norm vanaf 2014 dermate groot dat deze korting niet meer nodig is.

Vanaf 1 januari 2011 is een affabriekroetfilter voor dieselpersonenauto’s verplicht, voor 2010 geldt nog een korting voor deze auto’s van EUR 300,00.

De BPM opbouw schematisch weergegeven

basispercentage27,4%19,0%11,1%0,0%
benzinekortingEUR 1.288,00EUR 824,00EUR 450,00EUR -
aardgaskortingEUR 1.788,00EUR 1.324,00EUR 950,00EUR 500,00
dieseltoeslagEUR 1.076,00EUR 1.526,00EUR 1.900,00EUR 2.400,00
korting diesel affabriek roetfilterEUR 300,00EUR -EUR -EUR -
korting diesel Euro-6EUR -EUR 1.500,00EUR 1.000,00EUR 500,00
korting zuinige benzine (110-120 g/km)EUR 750,00EUR 500,00EUR -EUR -
korting zuinige diesel (95-120 g/km)EUR 750,00EUR 500,00EUR -EUR -
CO2-heffing benzine:
vrijstelling tot en met 110 g/kmEUR -EUR -EUR -EUR -
tarief eerste schijf, 111-180 g/kmEUR 34,00EUR 52,00EUR 71,00EUR 95,00
tarief tweede schijf, 181-270 g/kmEUR 126,00EUR 173,00EUR 213,00EUR 286,00
tarief derde schijf, >270 g/kmEUR 288,00EUR 403,00EUR 497,00EUR 667,00
CO2-heffing diesel / aardgas:
vrijstelling tot en met 95 g/kmEUR -EUR -EUR -EUR -
tarief eerste schijf, 96-155 g/kmEUR 34,00EUR 52,00EUR 71,00EUR 95,00
tarief tweede schijf, 156-232 g/kmEUR 126,00EUR 173,00EUR 213,00EUR 286,00
tarief derde schijf, >232 g/kmEUR 288,00EUR 403,00EUR 497,00EUR 667,00

Geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s

Het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s gaat naar nul. Het tarief voor zeer zuinige auto’s was in het vorige Belastingplan al teruggebracht naar een kwart van het normale MRB-tarief. Zeer zuinige auto’s zijn personenauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km (diesel) of maximaal 110 g/km (benzine).

Het energielabel
Het energielabel geeft aan hoe zuinig een auto is ten opzichte van andere auto’s die ongeveer even groot zijn. Benzine- en dieselauto’s krijgen een verschillende behandeling. Door de relatieve vergelijking van auto’s van dezelfde grootte komen in elke klasse auto’s voor met een zuinig label en met een onzuinig label. Het doel hiervan is dat verschillende modellen op brandstofverbruik en CO2-uitstoot met elkaar kunnen worden vergeleken. In onderstaande tabel is dit weergegeven.

labelbrandstofverbruik
Aminimaal 20% zuiniger dan gemiddeld
B10% tot 20% zuiniger dan gemiddeld
C0% tot 10% zuiniger dan gemiddeld
D0% tot 10% minder zuinig dan gemiddeld
E10% tot 20% minder zuinig dan gemiddeld
F20% tot 30% minder zuinig dan gemiddeld
Gminimaal 30% minder zuinig dan gemiddeld

Fiscale bijtelling

De fiscale bijtelling voor het privégebruik van de auto is 25% van de consumentenprijs. Voor milieuvriendelijke auto’s met een zeer lage CO2-uitstoot, geldt een bijtelling van 14%. Sinds 1 januari 2009 is er een categorie milieuvriendelijke auto’s met een bijtelling van 20% en per 1 januari 2010 is de bijtelling voor elektrische auto’s 0%. De bijtelling wordt uitsluitend gebaseerd op de CO2-uitstoot en niet op het energielabel van de auto. De bijtellingcategorieën zijn in onderstaande tabel toegelicht.

bijtellingspercentageCO2-uitstoot benzineCO2-uitstoot diesel
0% (tot  31-12-2014)
0 gram/km (elektrisch)
0 gram/km (elektrisch)
14%
maximaal 110 gram/km
maximaal 95 gram/km
20%
111 – 140 gram/km
96 – 116 gram/km
25%
meer dan 140 gram/km
meer dan 116 gram/km

Kilometerheffing

Vanaf 2013 wil de overheid de kilometerheffing invoeren. De kilometerheffing is een heffing voor iedere gereden kilometer, het basistarief. Naast dit basistarief komt er een spitstarief. Dit is tarief geldt voor structurele knelpunten in het wegennet. Vanaf 2013 vervangt de kilometerheffing geleidelijk de CO2-heffing en is volledig afgerond in 2018

Bron: Arval Nederland