Fiscale bijtelling
Per 1 januari 2022
Voor auto’s die vanaf 2017 voor het eerst op kenteken worden gesteld, gelden in 2022 tevens onderstaande bijtellingspercentages (na de milieu-gerelateerde korting). Enkel voor nieuw in te zetten nul emissie auto’s vanaf 01-01-2022 gaat het bijtellingspercentage van 12% naar 16% (tot 35.000 euro, daarboven 22% bijtelling).
Het maakt overigens niet uit op wat voor brandstof de auto rijdt: de uitstootgrenzen en bijbehorende bijtellingspercentages zijn in alle gevallen hetzelfde.
CO2-uitstoot in gr/km | 2017 – 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
0 | 4% | 8% | 12% | 16%* | |||
1 tot en met 50 | 22% | 22% | 22% | 22% | |||
51 tot en met 106 | 22% | 22% | 22% | 22% | |||
107 of meer | 22% | 22% | 22% | 22% |
De hoogte van de bijtelling hangt af van:
Rijdende vloot: voor de reeds gekentekende auto’s voor 1 januari 2017 blijven de bijtellingspercentages ongewijzigd. Deze blijven geldig 5 jaar na datum eerste inschrijving.
*Per 1 januari 2022
Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22%
Emissieloze auto’s – auto’s dus die op elektriciteit of waterstof rijden – zijn tot en met 2024 vrijgesteld van bpm (aanschafbelasting). Vanaf 2025 is er een vaste voet van 360 euro per auto. Tot 2025 is er voor emissieloze auto’s een vrijstelling voor (het rijksdeel) van de mrb (motorrijtuigenbelasting).
Bijtellingspercentages elektrische auto’s overzicht (2018 tot 2026)
Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s in 2018 tot en met 2025. Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan normale auto’s. Dit percentage is 22%.
Bijtelling | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling percentage | 4% | 4% | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Bijtelling cap* | Geen | 50.000 | 45.000 | 40.000 | 35.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | n.v.t. |
*Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.
Let op: Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast en gaat in op de eerste dag van de maand nadat de auto is tenaamgesteld. Hiervan bewust zijn kan veel netto-bijtelling besparen.
Levertijden
Al een tijd zijn er veel problemen met de levering van geheugenchips, grondstoffen en onderdelen voor de productie van nieuwe (elektrische) auto’s. De autobranche heeft enorm last van dit tekort. Zo wordt de levertijd van nieuwe auto’s langer, staat de prijs onder druk en gaan de kortingen mogelijk naar beneden.
Motorrijtuigenbelasting
Met ingang van 2017 tot en met 2022
Per 1 januari 2022
De tarieven zullen indien van toepassing en afhankelijk van de leasemaatschappij worden doorgevoerd in het eerste kwartaal 2022.
Per 1 januari 2022
Belasting op Personenauto’s en Motorvoertuigen (BPM)
Vanaf 1 januari 2022 geldt een nieuwe bpm-tabel. Hierdoor worden bestaande auto’s waarvan de CO2-uitstoot gelijk blijft hoger belast dan datzelfde model in 2021. Omdat de bpm-tabel progressief oploopt, kan dit best een grote procentuele stijging zijn. Aan de andere kant komen er ook weer nieuwe en zuinigere modellen bij waarvan de bpm in 2022 lager is.
Heb je in 2021 auto’s besteld? Dan kan de bpm wijzigen en/of de consumentenprijs als de auto pas in 2022 wordt afgeleverd. Hierdoor kan ook de leaseprijs en de fiscale waarde wijzigen. Volledig elektrische auto’s blijven tot en met 2024 bpm-vrij.
Fiets van de zaak
Vanaf 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Dit is ook geldig voor 2022. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. Voor meer informatie kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/fiets-van-de-zaak
Hoe weet ik hoeveel mijn auto aan CO2 uitstoot produceert?
Ga naar RDW en type uw kenteken in. Kijk bij verbruik & milieu.
Voor een nieuwe auto staat deze informatie vermeld op de dealer en leaseofferte vermeld.
Fiscale bijtelling berekenen
Laatste update: 4-1-2022