Prinsjesdag 2014: de autobelastingen

Prinsjesdag 2014: De autobelastingen

Traditiegetrouw zijn op Prinsjesdag de fiscale voorstellen voor het komende jaar weer bij de Tweede Kamer aangeboden. Hieronder een overzicht van de belangrijkste wijzigingen voor de automobilist.

Bijtelling

Per 2015 worden de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtelling weer aangescherpt. Daarbij verdwijnt het verschil tussen benzine- en dieselauto’s. Zowel voor benzine- als voor dieselauto’s geldt bij een eerste tenaamstelling vanaf 2015 een bijtelling van 14% als de CO2-uitstoot niet meer is dan 82 gram/km. Daarboven is de 20%-bijtellingscategorie van kracht, mits de CO2-uitstoot niet hoger is dan 110 gram/km.
Over de verdere toekomst van de bijtelling, dat wil zeggen vanaf 2016, zal het kabinet binnenkort de zogenaamde Autobrief 2 bij de Tweede Kamer aanbieden. Naar algemeen wordt aangenomen, verdwijnt daarbij de bijtellingsdifferentiatie op basis van de CO2-uitstoot en zal een bijtellingskorting alleen van kracht blijven voor elektrische voertuigen.

Voor elektrische auto’s blijft de bijtelling in 2015 4%. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram/km blijft de bijtelling 7%. Beide categorieën hebben in 2015 ook nog een MRB-vrijstelling.

BPM

Per 2015 wordt de vrijstelling van de BPM voor de meest zuinige auto’s beperkt tot volledig elektrische auto’s. Op plug-in hybride auto’s en zeer zuinige benzine- en dieselauto’s wordt vanaf 2015 BPM verschuldigd. Daarvoor wordt een extra schijf ingevoerd voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 82 gram/km. Die schijf bevat een vast basistarief van € 175 en daarnaast een heffing van € 6 per gram CO2-uitstoot.

Vooralsnog zijn er dus geen wijzigingen ten opzichte van de eerder vastgestelde BPM tabel.

Bron: Auto en Fiscus