De bijtelling gaat vanaf 2017 naar 22 procent, met uitzondering van volledig elektrische auto’s die 4 procent gaan betalen. De bpm wordt met 12 procent afgebouwd, de mrb gaat 2 procent omlaag. Dat melden diverse media, waaronder RTL Nieuws en de Telegraaf vanavond. Coalitiepartijen VVD en PvdA zouden het eens zijn over de plannen voor de periode 2017-2020. De Autobrief van staatssecretatirs Eric Wiebes wordt binnenkort in de ministerraad behandeld. Daarna gaat hij naar de Tweede Kamer.
De lage bijtelling voor volledig elektrische auto’s zou alleen gelden over de eerste 50 duizend euro van de catalogusprijs, meldt De Telegraaf. Het resterende bedrag valt onder de reguliere bijtelling van 22 procent. Volgend jaar zijn er nog vier schijven.
Half miljard euro
De bijtellingregels hebben vooral gevolgen voor de plugin-hybrides. Diverse partijen vonden de stimulering van deze categorie ook onterecht omdat de auto’s meer aan een tankslang dan aan een stekker zouden hangen. De Rekenkamer becijferde onlangs dat de overheid door de stimulering van deze categorie een half miljard euro misloopt.
Ook de doelstelling om in 2020 200 duizend elektrische voertuigen op de weg te hebben zou zijn geschrapt.
Verder wordt de mrb vanaf 2017 met 2 procent verlaagd (EV’s zouden worden vrijgesteld) en de bpm met 12 procent afgebouwd. Over een afschaffing van de bpm wordt niet gesproken. Waarschijnlijk ter opluchting van de leasemaatschappijen: met een volledige afschaffing van de bpm keldert de restwaarde van de huidige leasevloot.
Oude diesels worden meer belast. Hoe, dat is nog niet duidelijk.
Bovag-RAI: nog geen commentaar
Het Collectief van Belangenverenigingen, waaronder Bovag en RAI, presenteerde onlangs een voorstel aan het Kabinet en de Tweede Kamer met een bijtellingtarief van 20 of 21 procent en een bijzonder tarief voor EV’s van 7 procent. Paul de Waal van Bovag zegt nog geen uitspraak te kunnen doen over de plannen die nu in de Autobrief zouden staan. “Het zijn flarden van het totale pakket. Pas als we het hele plaatje compleet hebben, kunnen we met een reactie komen”, aldus de Bovag-woordvoerder.
Bron: Automotive management