De Volkswagen Golf is uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2013.
De Golf liet met 414 punten de Toyota GT86/Subaru BRZ en de Volvo V40, die respectievelijk als tweede met 202 punten en derde met 189 punten eindigden achter zich.
De Golf volgt de Opel Ampera en Chevrolet Volt op, die de 2012-titel wonnen.
De jury bestaat uit journalisten van zeven Europese autobladredacties, waaronder Autovisie.
Bron: Automotive online
TNO: gemiddelde afwijking fabrieksopgave is 23%
Niet alleen uit praktijkdata, ook uit verbruiktesten van onafhankelijke onderzoeksbureaus blijkt dat het brandstofverbruik van auto’s veel hoger ligt dan wat fabrikanten opgeven.
TNO onderzocht in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het European Climate Foundation wat volgens de officiële testprocedure het verbruik zou moeten zijn van acht representatieve personenauto’s.
Uit de tests van TNO blijkt het brandstofverbruik gemiddeld 23% hoger te liggen dan wat de fabrikanten opgeven. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat de fabrikanten bij het testen de omstandigheden zo gunstig mogelijk maken. Zo worden banden, wegdek, omgevingstemperatuur, aandrijving en carrosserie aangepast voor een zo laag mogelijke weerstand.
Volgens TNO liep het verschil tussen de resultaten van haar tests en die van de fabrikanten op tot 30%. Bij lage snelheden werd het verschil zelfs groter dan 70%.
Uit data van Travelcard blijkt al jaren dat het werkelijk verbruik veel hoger ligt dan de fabrieksopgave. Het ministerie dringt aan op strengeretestomstandigheden maar dit wordt in Europa vooralsnog niet opgepikt.
TNO deed onderzoek naar de rijweerstandscurven van acht modellen op een testbaan. Bij zes van deze auto’s heeft de instantie verder onderzoek gedaan op een rollentestbank naar emissies en brandstofverbuik.
TNO: gemiddelde afwijking fabrieksopgave is 23%
Bron: Automotive Online