Wijzigingen Motorrijtuigenbelasting (ook wel Houderschapsbelasting) per 1 januari 2014
De overheid stimuleert al enige tijd zeer zuinige auto’s. Werkgevers profiteren van een vrijstelling voor de Motorrijtuigenbelasting (MRB) en leaserijders worden voor deze auto’s beloond met een laag bijtellingstarief. Per 1 januari 2014 vervalt de MRB-vrijstelling voor veel nieuwe én rijdende zuinige auto’s.
Alleen auto’s die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten komen nog tot 1 januari 2016 in aanmerking voor een vrijstelling van de MRB. Daarna geldt dat voor elke auto MRB betaald moet worden.
Kosteneffect
Onze klanten hebben een overzicht ontvangen met de verwachte leasetariefverhoging door het vervallen van de MRB-vrijstelling voor het wagenpark. De indicatie is gebaseerd op de nu bekende MRB-tarieven en de auto’s die per 1 januari 2014 in het wagenpark aanwezig zijn.
Nieuwe bestellingen
Tot 1 januari worden offertes, indien van toepassing, gemaakt op basis van de huidige nog geldende vrijstelling voor de MRB.
Prinsjesdag 2013
Op Prinsjesdag zijn de voorstellen gepresenteerd die vanaf 2014 van invloed zijn op de fiscaliteit van de leaseauto. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:
Vrijstelling BPM
Zoals aangekondigd wordt de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s per januari 2014 aangescherpt. Het gaat dan om auto’s met een CO2-uitstoot minder dan 86 gram/km bij dieselauto’s en minder dan 89 gram/km in overige gevallen. Deze wijziging heeft invloed op de exploitatiekosten van wagenparken bij auto’s die vanaf 2014 worden ingezet.
Motorrijtuigenbelasting (MRB)
Vanaf 2014 vervalt de MRB-vrijstelling voor zowel nieuwe als bestaande zeer zuinige personenauto’s. Dit geldt nog niet voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km.
Bijtelling
De 0% bijtelling geldt alleen nog bij een eerste tenaamstelling voor 2014 met een CO2-uitstoot tot 50 gram/km. Voor nieuwe volledige elektrische auto’s die vanaf 2014 worden ingezet, geldt een bijtelling van 4%. Voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram/km gaat in 2014 en 2015 een bijtelling voor privé-gebruik gelden van 7% van de catalogusprijs. De 14% bijtelling geldt bij een CO2-uitstoot van 51 tot en met 85 gram/km bij een dieselauto en 51 tot en met 88 gram/km in andere gevallen. De 20% bijtelling geldt bij een CO2-uitstoot tot en met 111 gram/km bij een dieselauto en 117 gram/km in andere gevallen. Het bijtellingspercentage van 25% blijft in 2014 hetzelfde.
Versobering van de MIA/KIA/Vamil
De MIA/KIA/Vamil gaan op de schop. De KIA en de Vamil gelden per 1 januari 2014 niet meer voor personenauto’s. De MIA krijgt een plafond per investering en wordt meer op de (semi)elektrische auto gericht. (Bron: Athlon Car Lease)
Brandstofaccijnzen
De accijnzen voor een liter LPG gaan met 7 cent omhoog. Voor diesel is de stijging 3 cent per liter. Bij een normleasetarief inclusief brandstof kan dit invloed hebben op de autokeuze.
De aanscherping van de CO2-normen voor de 14% en 20% bijtellingscategorieën en de BPM- en MRB-vrijstelling zijn al aangenomen. De andere voorstellen worden medio november in de Tweede Kamer besproken.
Bron: LeasePlan Nederland NV
BMW 3-serie verkozen tot zakenauto van het jaar 2014
Op het Driving Business Event van Automobiel Management is bekendgemaakt dat de BMW 3-serie is verkozen tot Zakenauto van het jaar 2014.
Tijdens de bijeenkomst in Kasteel Vanenburg in Putten heeft de vakjury bekendgemaakt dat de BMW dit keer de felbegeerde praktijkprijs krijgt. De jury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen, fleetowners, vakjournalisten en een onafhankelijke leaseconsultant. Op de feestelijke bijeenkomst werd de prijs in ontvangst genomen door Jan-Christiaan Koenders, de directeur van BMW Group Nederland. De nieuwe A-Klasse van Mercedes is verkozen tot de AMbitie 2014. Deze prijs gaat naar een auto die als bijzonder kansrijk wordt gezien voor de zakelijke markt. Martin Hegeman van Mercedes-Benz Nederland nam de prijs in ontvangst.
Ford Transit Custom verkozen tot bestelauto van het jaar 2014
Op het Driving Business Event van Automobiel Management is bekendgemaakt dat de Ford Transit Custom is verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2014.
Tijdens de bijeenkomst in Kasteel Vanenburg in Putten heeft de vakjury bekendgemaakt dat de Ford dit keer de praktijkprijs krijgt. De jury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen, fleetowners en vakjournalisten. Op de feestelijke bijeenkomst werd de prijs in ontvangst genomen door Gerard Bolder, de directeur van Ford Nederland.
Bron: Automobiel management
Invoering nieuwe kentekencard vanaf 2014
Vanaf 2014 maakt het papieren kentekenbewijs plaats voor een kentekenbewijs op creditcardformaat. De centrale afgifte moet de kans op fraude verkleinen. In aanloop naar de ingangsdatum is de RDW begonnen met een campagne om alle klanten alvast te informeren over de kaart en de noodzakelijke aanpassing van de kentekenprocessen.
Ook is de RDW begonnen met warmdraaien. De eerste proefexemplaren zijn al gemaakt. Met de twee nieuwe machines die twee maanden geleden zijn gearriveerd kunnen 4000 kaarten per uur geproduceerd worden.
Veiligheid
Directe aanleiding voor de het nieuwe kentekenbewijs is het verdwijnen van de zelfstandige postkantoren, de meest gebruikte loketten voor alle processen rond de registratie van voertuigen. Maar ook de wens om een beter beveiligd kentekenbewijs en het aanpakken van de georganiseerde autodiefstal speelden een belangrijke rol.
Op de nieuwe kaart staan de belangrijkste gegevens over het voertuig en de eigenaar. Dat zijn er wat minder dan op het huidige papieren kentekenbewijs, dat immers uit twee delen bestaat (deel IA en deel IB). Gegevens die nu nog wel op het kentekenbewijs staan, maar straks niet meer op de card, zijn in te zien via de website van de RDW.
Chip
Op de chip waarmee de nieuwe kaart is uitgerust komen dezelfde gegevens te staan als op de kaart. Na afgifte van het kentekenbewijs nieuwe stijl zijn de gegevens op de chip niet meer aan te passen. Alleen een nieuw kentekenbewijs, bijvoorbeeld afgegeven na een overschrijving, bevat nieuwe gegevens. Om het kraken van de chip te ontmoedigen bevat de chip alleen zichtbare en openbare gegevens. De kaart krijgt bovendien een uniek documentnummer om controle te vergemakkelijken en de kans op invoerfouten te verkleinen.
Eigenaars of kaarthouders krijgen het nieuwe kentekenbewijs niet meer mee op de kentekenloketten. Het nieuwe document wordt thuisgestuurd door de RDW in Veendam, waar de kentekenbewijzen uit veiligheidsoogpunt voortaan centraal worden gemaakt. Het overschrijvingsbewijs wordt afgeschaft. Hiervoor in de plaats komt er een code van negen cijfers.
Digitaal loket
Op termijn wil de RDW toe naar een digitaal loket via internet waar mensen zelf hun voertuig kunnen overschrijven. Nu is dat met de huidige DigiD nog niet mogelijk. Tot die tijd streeft de dienst naar een landelijk dekkend netwerk van kentekenloketten. PostNL blijft als kentekenloket fungeren. Daarnaast is de RDW nog op zoek naar andere partijen die deze functie op zich willen nemen als ze voldoen aan de voorwaarden.
De kosten voor de het nieuwe kentekenbewijs zijn nog niet bekend. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet ze nog vaststellen.
Meer informatie over het nieuwe kentekenbewijs is te vinden op de website van de RDW.
Bron: Verkeerspro