Laadtarieven verschillen enorm; het is een wirwar

Tachtig procent van de EV-rijders die wel eens een openbare laadpaal gebruiken, wil graag van te voren het tarief weten. Het lukt slechts 13 procent om dat te weten te komen.

Uit onderzoek van tv-programma Radar onder 1.600 EV-rijders, blijkt dat de overgrote meerderheid (80%) van de elektrische rijders graag vooraf wil weten tegen welk tarief er wordt geladen, maar dat het knap lastig is om dat tarief te achterhalen. Slechts 13 procent van deze mensen lukt het om vooraf goed inzicht in het tarief te krijgen.

Het laadtarief wordt namelijk vrijwel nooit vermeld op de laadpaal, websites of in de apps, zo constateert het tv-programma. Driekwart van de ondervraagden zegt dat het tarief pas achteraf via de rekening, duidelijk wordt. 44 procent zegt achteraf verrast te zijn door de hoogte van de rekening. Het gebrek aan transparantie van laadtarieven was eerder ook al onderwerp van discussie, waarbij de Autoriteit Consument en Markt aankondigde te gaan toezien op de tarieven.

Eindeloos

“Er zijn verschillen per paal, per plaats en per laadpas; maak die combinatie als consument maar eens. De variaties zijn eindeloos. Dan kan je bijna van tevoren niet weten wat je betaalt”, aldus Maarten van Biezen, woordvoerder van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) in de tv-uitzending van Radar. “De oplossing is dat je aan de laadpaal kunt zien wat het laagste tarief is per laadpas, dan kun je een goede keuze maken.”

Ook Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor Groen Links, vindt dat de ‘wirwar aan tarieven’ van openbare laadpalen echt een probleem is. “We willen met z’n allen van de fossiele brandstoffen af. Als we willen dat mensen elektrisch gaan rijden, moeten we het wel makkelijker en toegankelijker maken en daarbij is transparantie over tarieven het belangrijkste”, aldus Kröger in Radar.

Kinderziekte

In een reactie laat staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur & Waterstaat weten dat ook zij het belangrijk vindt dat mensen goede informatie kunnen vinden over laadtarieven. Tegelijkertijd wijst Heijnen er op dat de ‘laadinfrastructuur nog erg in ontwikkeling is en daar horen nu eenmaal kinderziektes bij’. Zij heeft haar hoop gevestigd op een gratis app, die binnen enkele maanden gelanceerd wordt en waarin alle tarieven overzichtelijke met elkaar te vergelijken zijn.

Bron: Automotive Management, 14-02-2023