BPM heffing op bedrijfswagens per 1-1-2025

Bron: Den Engelsen bedrijfswagens

Met ingang van 1 januari 2025 verdwijnt de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s, uitgezonderd elektrische bedrijfswagens. Ook de grijskentekenregeling voor bestelauto’s vervalt. De bpm wordt vastgesteld op € 66,91 per gram CO2-uitstoot (prijspeil 2022). Dit zal resulteren is forse prijsstijgingen van bestelwagens met een Diesel motor.

Een rekenvoorbeeld:
Voor een MAN TGE met een CO2-uitstoot van 245 g/km bedraagt de bpm vanaf 1 januari 2025 dus 245 x € 66,91 = € 16.392,95.

Wij begrijpen dat elektrisch rijden nog niet in iedere situatie de juiste oplossing is. Houd rekening met de levertijd van een nieuwe diesel-bedrijfswagen (gemiddeld 1 jaar) om de BPM voor te zijn, maar ook de beschikbaarheid en toepasbaarheid van elektrische modellen in jouw werkzaamheden.

UN-ECE leidt mogelijk tot fors hogere prijzen voor bedrijfswagens vanaf medio 2024

Maar dat is nog niet alles. Vanaf medio 2024 moeten alle nieuwe bedrijfswagens voldoen aan de EU-verordening, bekend als UN-ECE. Dit brengt nieuwe veiligheidseisen met zich mee, wat mogelijk leidt tot forse prijsstijgingen.

Zero- emissiezones in vrijwel alle grote steden

in 2025 gaan zo’n 30 tot 40 grote steden zero-emissiezones instellen voor stadslogistiek. Betekent dit dat jij met je dieselbus niet meer het centrum in kan en dat jij nu een elektrische bedrijfswagen moet aanschaffen?
Het antwoord is: Nee.

Voor veel ondernemers is de overstap naar elektrisch nu nog niet interessant. Vaak omdat ze met het huidige aanbod aan elektrische voertuigen niet uitkomen met actieradius, laad- en/of trekvermogen. Voor die ondernemers is er geen paniek. Wij adviseren om nu gewoon nog een nieuwe dieselbus aan te schaffen. Met je Euro6 dieselbus mag je namelijk nog tot 2028 de binnenstad in.

Bron: Den Engelsen Bedrijfswagens