ACM wil meer transparantie in tarieven laadpalen

De rijders van elektrische auto’s ervaren het regelmatig en ook de ACM vindt dat het beter kan. Er is namelijk te veel onduidelijkheid over de tarieven bij de laadpalen. Die tarieven verschillen ook nog eens voortdurend. De Autoriteit Consument en Markt pleit derhalve om meer transparantie en gaat ook meer toezicht op de sector houden.

Onderzoek naar tarieven laadpalen
Het bovenstaande wordt gemeld door een woordvoerder van de ACM naar aanleiding van onderzoek van NRC over de tarieven van laadpalen. De ACM zegt dat het met de partijen in de branche over het gebrek aan transparantie heeft gesproken maar geen mededelingen over lopende zaken doet.

Consumentenrecht
Het gaat hier om een consumentenrecht. Een consument heeft het recht om vooraf te weten welke kosten er aan een transactie verbonden zijn.

Prijzen fluctueren enorm 
De beheerders van laadpaalinfrastructuur en serviceproviders geven laadpassen uit. De prijzen van de abonnementen zijn nog redelijk duidelijk. Maar daarna houdt het op. Want de prijzen van de daadwerkelijke laadbeurten kunnen enorm verschillen. Nu verschillen ze per beheerder en per laadpaal. Ook de locatie speelt mee. Verder kunnen de tarieven gedurende de dag verschillen. Daardoor kan de prijs per kWh verschillen van 20 cent tot zelfs een paar euro. Daarnaast wordt er soms ook een starttarief gehanteerd en ook dat kan steeds weer anders zijn.

Veel bedrijven bij betrokken
Er zijn verschillende bedrijven betrokken bij een laadpaal en laadbeurt. Veel van die bedrijven hebben flink in deze nieuwe markt geïnvesteerd. Ze zitten nu in een soort van transitie want ze willen er uiteindelijk wel aan verdienen. In technisch opzicht is dat daardoor behoorlijk complex. Maar dat maakt het er voor de klanten dus niet duidelijk op. Ze hebben te maken een provider waar ze een abonnement hebben afgesloten. Die kosten zijn vast. Maar de laadpalen van die provider staan vaak op het terrein van een exploitant. Dan is er nog de stroom zelf, die weer van een energiemaatschappij afkomstig is.

Iedereen pikt een graantje mee
Veel rijders van elektrische auto’s maken gebruik van een app om te kijken welke laadpalen er in de buurt of langs de route beschikbaar zijn. Dan kan het zijn dan de maker of exploitant van de app ook weer een graantje meepikt. En zo willen al deze bedrijven iets aan die laadbeurt verdienen. Om het nog complexer te maken is er in sommige gevallen sprake van een betaalde parkeerplek en kan er ook nog eens sprake zijn van een boete voor ‘laadpaalklevers’.

Amper keuzevrijheid
Wie een laadpaal in de voortuin heeft staan, heeft de keuze gehad met welke provider en energiebedrijf hij in zee ging. Maar wie dat niet heeft of de auto onderweg moet opladen, heeft die keus niet. Veel elektrische rijders zijn afhankelijk van die ene vrije laadpaal om de hoek, of van die snellader die ze nog nét kunnen halen. Dan heb je dus weinig keus en dan ontbreekt ook nog eens het inzicht in het uiteindelijke tarief. Het is niet namelijk zoals bij tankstations dat de prijzen via een grote display vanaf de weg staan aangegeven. Soms zie je de kosten van een laadbeurt pas achteraf, op de rekening. Er is nu slechts één provider van snelladers (Ionity) die een vast tarief van 8 euro voor een laadbeurt hanteert. Maar ook dat is een tijdelijk iets. Ionity heeft aangegeven dat dit tarief wordt gehanteerd zolang het laadnetwerk van Ionity wordt opgebouwd. Wat er daarna gebeurt is nog niet duidelijk.

Laadpalenkaart
Gelukkig beseft de markt ook dat er verandering moet komen. Laadpalenexploitant Vandebron lanceerde bijvoorbeeld een laadpalenkaart waarop de exacte tarieven van een laadpaal worden getoond. Maar ook die kaart heeft zijn beperkingen. Vandebron geeft aan dat slechts 6 van de 25 aanbieders hun prijsinformatie in realtime willen delen.

Bron: Fleetevent.nl