Elektrisch rijders krijgen inzicht in laadpaaltarieven. De laadpaallocator van MultiTankcard en MoveMove biedt een overzicht van alle 65.000 openbare laadpalen, inclusief informatie over de typen stekkeraansluitingen, de aanbieder van de laadpaal en de tarieven. Zo kunnen elektrische-autorijders onderweg gemakkelijk de prijs checken van hun favoriete laadpaal en die vergelijken met het tarief van hun laadpasaanbieder.
Handschoen opgepakt
De roep van de Nederlandse (zakelijke) consument om duidelijkheid over de prijzen van elektrisch tanken wordt steeds luider. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eist dat een automobilist, op het moment dat hij wil gaan laden, kan zien tegen welk tarief dat gebeurt. En het liefst wil de automobilist na afloop van de sessie inzicht hebben in de totale gemaakte kosten. MultiTankcard stelt de eerste laadpasaanbieder te zijn die de handschoen heeft opgepakt en de automobilist nu echte transparantie biedt in laadkosten.
Onhoudbaar
‘Zo modern als de infrastructuur van laadpalen is, zo historisch is de opzet. Hoewel de klantvriendelijke insteek is gekozen, dat iedere pas op iedere paal in Nederland geaccepteerd wordt, worden gegevens “tussen pas en paal” voor een groot deel nog offline uitgewisseld. Er worden nog steeds Excel-bestanden met tarieven en transacties via de mail doorgestuurd’, legt Patrick Roozeman, algemeen directeur van MultiTankcard uit. ‘Door deze “ouderwetse” werkwijze is het moeilijk om inzicht te krijgen in de opbouw van laadtarieven. Zo is op de afrekening vaak niet te zien dat aan de prijs van de laadpaalbeheerder soms nog een opslag of starttarief is toegevoegd. Het is alsof je bij de bakker een volkorenbrood koopt en afhankelijk van de bankpas die je gebruikt een andere prijs betaalt: 2,00 euro als je met ABN-AMRO betaalt en 2,25 euro als je met ING betaalt. Dat is natuurlijk onhoudbaar. De industrie werkt er hard aan om de technologie naar een nieuw niveau te tillen, maar er gaat nog fors tijd overheen. Een aantal laadpasuitgevers maakt zich er gemakkelijk van af en vraagt bij openbare palen een vaste prijs per kilowattuur. Het suggereert een mate van transparantie, maar de klant is niet degene die het financiële voordeel ervaart. MultiTankcard doet het anders: MultiTankcard verrekent de prijs van de laadpaalbeheerder, zoals dat ook voor brandstof al jaren gebeurt.’
5 tot 7 euro per week
Met de laadpaallocator van MultiTankcard kan de automobilist nu zelf de meest geschikte (en beschikbare) laadpaal uitzoeken en de echte prijs betalen. Daarnaast geeft de locator per laadpaal aan welk typen stekkers er functioneren en wat de laadsnelheid is.
De laadpaallocator is te vinden op multitankcard.com/laadlocator en straks ook in de app van MultiTankcard. De tarieven op openbare laadpalen variëren van 0,25 euro tot 0,60 euro per kilowattuur, afhankelijk van laadpaal, laadpas én laadsnelheid, waarbij de snelladers nog buiten beschouwing worden gelaten. Roozeman: ‘Slim laden is, net als slim tanken, al gewoon mogelijk en het kost je soms slechts 100 meter lopen om 5 cent per kilowattuur voordeel te behalen. Dat scheelt al snel 1,00 euro op een volle accu. Dan heb je het over 5 tot 7 euro per week aan besparing. Ook voor een zakelijke rijder de moeite waard.’
Bron: Nederland Elektrisch