Nieuwe eisen aan auto’s met keyless entry moeten diefstal tegengaan

voertuigbeveiliging_ccv_2021

Ondanks het teruglopende aantal gestolen auto’s, is de schadelast door diefstal met 100 miljoen euro per jaar, nog steeds hoog, aldus het Verbond van Verzekeraars.

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft de eisen voor auto’s met een keyless entry vanaf 1 januari 2021 aangescherpt. Dat meldt het CCV. De aangescherpte eisen van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging worden getoetst door certificatie-instantie Kiwa SCM.

Auto’s met keyless entry zijn vaak gewild bij autodieven. Via de zogeheten relay attack methode vangen dieven de signalen op van een elektronische sleutel en kopiëren die om vervolgens de auto te stelen. Volgens de laatste cijfers werden in 2019 7 duizend auto’s gestolen met een totale waarde van circa 100 miljoen euro. Het CCV en Kiwa SCM werkten al langer met elkaar samen om autodiefstal te voorkomen via keyless entry.

“Bij het CCV staat alles in het teken om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken”, aldus CCV-directeur Patrick van den Brink. “Het is alle hens aan dek voor verzekeraars, want één ding is zeker: het dievengilde zit niet stil en ontwikkelt steeds nieuwe manieren om auto’s te stelen.” Nederland is volgens het CCV, het eerste land dat eisen stelt en waar keyless entry-systemen kunnen worden gecertificeerd om diefstal tegen te gaan.

In de aangescherpte maatregelen gaat het onder meer om een hernieuwde inbouwvoorschriften, wijzigingen in de toetsing van startonderbrekers en alarmsystemen, veranderende eisen voor voertuigvolg- en opsporingssystemen. De diefstalgevoeligheid van voertuigen wordt bepaald aan de hand van 28 kenmerken. Via machinelearning-methodieken worden geregeld herberekeningen gemaakt hoe groot de kans is op diefstal. Ook is er een zogeheten risicoklassenindeling voertuigbeveiliging ingevoerd met de risicoklassen laag, gemiddeld, hoog en zeer hoog.

De fabrikant aan zet

“Ondanks het teruglopende aantal gestolen auto’s, van 30.000 begin jaren ’90 naar 7.000 in 2019, is de schadelast nog steeds erg hoog. Het zijn overwegend jonge en dure auto’s en er worden er niet veel van teruggevonden”, zo reageerde Alex de Hoop, beleidsadviseur van het Verbond van Verzekeraars, eerder al op de aanscherping van de eisen. “Naast de directe schade, is er ook veel indirecte schade doordat gestolen auto’s met regelmaat opduiken bij bijvoorbeeld een ramkraak. Verder zijn onderdelen ook populair”, stelt De Hoop. “Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt van de auto afgehaald. Het gaat dus om een veelheid van de 100 miljoen aan schade voor verzekeraars en de samenleving.”

Volgens het Verbond is er een wedloop gaande om de meest effectieve beveiliging. Relay attack is één van de nieuwste diefstalmethoden. “En dat wisten autofabrikanten al toen ze de nieuwe techniek op de markt brachten”, stelt De Hoop. “Criminelen verlengen het signaal van de sleutel en weg is je auto.” Nederland is het eerste land ter wereld dat eisen stelt door het keyless entry-systeem te certificeren om diefstal tegen te gaan. Inmiddels hebben autofabrikanten verschillende sleutels al aangepast, maar er moeten er nog een flink aantal volgen. “De fabrikant is aan zet en via het keurmerk dwingen wij dit af.”

Of de aangescherpte eisen voor auto’s met keyless entry gevolgen hebben voor de verzekering, is vooralsnog niet bekend. “Auto’s met huidige certificaten (van voor 1-1-2021), die gekoppeld zijn aan het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging, blijven geldig en verhuizen ook gewoon mee als de auto van eigenaar wisselt. Auto’s met certificaten blijven gewoon verzekerd, maar moeten bij het afsluiten van een nieuwe verzekering, mogelijk een aanvullende maatregel treffen”, zo reageert het Verbond vandaag.

Bron: Automotive online