Dinsdag 20 september was het Prinsjesdag, de traditionele start van ons parlementair jaar waarin de kabinetsplannen voor het komend jaar bekend worden gemaakt.
Op Prinsjesdag draait het niet alleen om de Glazen Koets van de Koning, maar komen ook de nodige belastingplannen naar buiten op autogebied. Hoewel een deel hiervan nog besproken moet worden in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, hebben wij de stukken voor je doorgespit en het autobelastingnieuws op een rij gezet.
Aanpassing reiskostenvergoeding
De onbelaste reiskostenvergoeding staat al jaren op € 0,19 per zakelijke kilometer. Hoog tijd dus voor een aanpassing. Volgens de plannen gaat deze vrijstelling per 1 januari 2023 naar € 0,21 en komt er een jaar later nog een cent bij: € 0,22. De verhoging van de vrijstelling werkt niet alleen door naar de reiskostenregeling voor werknemers, maar als ZZP’er mag je volgend jaar ook € 0,21 per zakelijke kilometer aftrekken van jouw winst, mits je met privévervoer reist.
Grijs kenteken voor ondernemers verdwijnt
Het was al aangekondigd, maar het gaat er nu toch echt van komen: per 1 januari 2025 verdwijnt de grijskentekenregeling voor ondernemers! Koop je na die datum een nieuwe bestelauto? Dan betaal je dus gewoon BPM bij de aanschaf van een bestelauto met een datum eerste toelating van 2025 of later. De afschrijvingstermijn voor de BPM gaat daarnaast ook van vijf naar maar liefst 25 jaar. Bestelauto’s van voor 2025 mag je gewoon BPM-vrij blijven rijden, ook als deze uit het buitenland komen.
BPM-berekening bestelauto’s op basis van CO2-uitstoot
Nu betaal je voor een bestelauto nog BPM op basis van de netto-catalogusprijs. Dit gaat per 1 januari 2025 radicaal veranderen: per die datum betaal je op basis van de CO2-uitstoot van de bestelauto. Bij een elektrische bestelauto zit je dan goed, maar bij een ‘gewone’ bestelauto ben je € 66,91 per gram CO2-uitstoot kwijt.
Verhoging motorrijtuigenbelasting bestelauto
Per 2025 gaat de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s omhoog met 10,1%. Per 2026 gaat deze belasting met nog eens 6,96% omhoog.
Accijns
Volgens de stukken blijven de accijnzen op brandstof voorlopig nog even laag. Om de koopkracht te bevorderen, wordt de geplande verhoging met een half jaar verschoven naar 1 juli 2023.
Bijtelling
Opnieuw verandert er voor benzine, diesel en hybride aangedreven auto’s niets aan de bijtelling ten opzichte van 2022. Net als in voorgaande jaren blijft de bijtelling 22%, als deze in 2023 op kenteken worden gezet. Ook de bijtelling voor volledig elektrische auto’s verandert niet, deze blijft 16%. Wat wel wijzigt, is de drempelwaarde. Deze gaat in 2023 van € 35.000 naar €30.000. Met andere woorden: voor het deel van de cataloguswaarde dat boven dit bedrag ligt, geldt 22% bijtelling. De overheid bouwt in de komende jaren de bijtelling voor volledig elektrische voertuigen verder af. Houd er bij EV ook rekening mee, dat de btw op elektriciteit per 1 januari a.s. weer naar 21% gaat (dit was 9%).
Tot slot
Ben je daarnaast al op de hoogte van het Besluit CO2-reductie Werkgebonden Personenmobiliteit? Volgens de nu bekende informatie worden werkgevers met 100+ fte vanaf 1 januari 2023 verplicht om een jaarlijkse rapportage op te stellen van zakelijke kilometers en woon-werkverkeer van alle medewerkers, mét de daarbij behorende CO2-uitstoot. Je leest er alles over in het gratis e-magazine CO2-reductie Werkgebonden Personenmobiliteit van ALD Automotive.
Wil je alle stukken van Prinsjesdag nog eens doorlezen? Deze zijn te vinden op de website van de overheid.
Bron: ALD Automotive