De klok tikt. Vanaf 2030 mogen er alleen nog emissievrije auto’s worden verkocht. Dat is al over negen jaar. Milieuvriendelijk rijden wordt ons nu al steeds makkelijker gemaakt. Er is een groot aanbod aan indrukwekkende elektrische auto’s met een batterij. Deelauto’s worden steeds vaker gebruikt. E-bikes om mee naar je werk te rijden zijn in opkomst. Maar hoe zit het met waterstofauto’s? Ook dat zijn eigenlijk ‘gewoon’ elektrische auto’s en zijn een milieuvriendelijk alternatief. Is het rijden op waterstof al binnen handbereik? Of is het echt nog toekomstmuziek? We zetten een paar voors en tegens op een rij.
Waterstof is het kleinste en lichtste element dat er bestaat. Het bestaat uit slechts één proton (een klein positief geladen deeltje) en één elektron (een klein negatief geladen deeltje). Als gas (H2) is waterstof kleurloos, geurloos, niet corrosief (bijtend), niet oxiderend (voor roest zorgend), niet radioactief, niet kankerverwekkend en niet giftig. Waterstof wordt geproduceerd als je door middel van elektriciteit water splitst in zuurstof (O) en waterstof (H2). Omdat dit proces ook omkeerbaar is, kan waterstof door toevoeging van zuurstof omgezet worden in elektriciteit. Het restproduct dat daarbij vrijkomt is H2O, ofwel water. Waterstof is hiermee volledig CO2-vrij. En daarmee dus een mooi alternatief in het kader van emissievrij rijden.
Nu weten we wat waterstof is. Maar hoe werkt dat dan in een auto? Zoals gezegd is een waterstofauto eigenlijk ‘gewoon’ een elektrische auto. De auto is voorzien van elektromotoren, net zoals dat in een elektrische auto met batterij het geval is. Het enige verschil is dat een waterstofauto in plaats van grote batterijen een kleine batterij heeft en daarnaast één of meerdere waterstoftanks en een brandstofcel. Door toevoeging van zuurstof zet deze brandstofcel via een elektrochemisch proces waterstof om in elektriciteit en water. De elektriciteit wordt gebruikt om de auto te voorzien van de benodigde energie en het schone water wordt in de vorm van waterdamp afgevoerd. Dat klinkt nog steeds heel mooi.
Is de waterstofauto dan al echt een serieuze speler in de aanloop naar emissievrij rijden? We zetten enkele feiten over waterstofauto’s in een tabel af tegen elektrische batterij, benzine- en dieselauto’s. Te zien is dat het leasetarief van waterstofauto’s op dit moment nog relatief hoog is (lichtgroene kolom). De restwaarde is nog onbekend, waardoor het maandelijks leasetarief relatief hoog is ten opzichte van elektrische auto’s met een batterij of auto’s op die worden aangedreven door een verbrandingsmotor. Ook de brandstofkosten per kilometer (donkergroene kolom) zijn op dit moment nog relatief hoog. Alleen benzine is op dit moment duurder dan waterstof.
Als voordeel kan genoemd worden dat er een aantrekkelijk bijtellingstarief van 12% over de gehele fiscale waarde geldt. Daardoor kan het rijden van een waterstofauto voor de leaserijder toch ook financieel aantrekkelijk zijn.
Een ander groot voordeel van waterstofauto’s is dat het voltanken net zo lang (of eigenlijk dus kort) duurt als bijvoorbeeld het voltanken van een lpg-tank. Waarbij je bij elektrische auto’s met een batterij een relatief lange oplaadtijd hebt, ben je met een waterstofauto binnen een paar minuten weer kilometerslang onderweg. En ook dit kilometers onderweg zijn, is een voordeel in vergelijking tot een elektrisch auto. In de meeste gevallen heeft een waterstofauto een grotere actieradius dan een elektrische auto. Toch zijn er op dit moment nog maar zo’n 200 koplopers die een waterstofauto rijden. Er is ook nog maar een beperkt aantal tankstations waar je waterstof kan tanken. Een beetje de kip en het ei verhaal. Weinig rijders dus weinig tankstations. Of nog weinig tankstations, dus kiezen mensen minder snel een waterstofauto. Wel staan er al flink wat waterstof tankstations in de planning voor realisatie uiterlijk 2021. We moeten dus nog even geduld hebben.
Waar de keuze uit elektrische auto’s groter en groter wordt, zijn er voorlopig pas twee waterstofauto’s in Nederland leverbaar, de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Al met al zijn we dus goed op weg wat keuzemogelijkheden betreft om in 2030 geheel emissievrij te rijden. Toch draagt de waterstofauto hier nog maar een heel klein steentje aan bij.
Bron: LeasePlan Nederland N.V.